tuoksuton myrskyävä meri
Julkaistu: 24.1.2022

Kannusta tuoksuttomuuteen!

Tuoksut vaikuttavat jokaiseen meistä. Ne ihastuttavat, vihastuttavat ja herättävät paljon muistoja. Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja tuo tuoksut ja tuoksuttomuuden esille myönteisenä, elämään kuuluvana osana. Samalla se kannustaa pohtimaan keinotekoisten tuoksujen käyttöä ja rajoittamaan käytön määrää.

Keinotekoisen tuoksukuorman vähentäminen on teko hengitysterveyden puolesta. Parannat sillä omaa ja lähelläsi olevien ihmisten, erityisesti tuoksuille herkkien, elämänlaatua ja osallistumisen mahdollisuuksia.

Voitko sinä viedä viestiä eteenpäin työpaikalla tai kunnassasi? Mallia voi ottaa vaikka Kuhmoisista, jossa kunnanvaltuusto päätti sitoutua periaatteeseen nostaa tuoksuttomuutta esille. Tämä tarkoittaa esimerkiksi erilaisissa kutsuissa pyyntöä ottaa toiset huomioon ja tulemaan tuoksutta. Tuoksuttomuuden voi myös ottaa valintakriteeriksi, kun hankkii julkisiin tiloihin käsienpesunesteitä, siivousaineita ja muita tarvetavaroita.

Hengitysliitto kiittää Kuhmoisten kuntaa hyvästä päätöksestä ja kannustaa muita samaan! Hengitysliiton sivuilta saa maksutta ladata kampanjajulisteita, jotka soveltuvat erilaisiin julkisiin tiloihin: työpaikoille, virastoihin, kulttuurisaleihin ja urheilutilojen pukuhuoneisiin. Julisteita voi verkkosivujen kautta tilata myös painettuina versioina. Jos tarvitset enemmän kuin 5 julistetta, laita sähköpostia tiedotus@hengitysliitto.fi. Meiltä löytyy myös yleisimpiin sähköisiin näyttöihin sopiva digiversio, joka toimitetaan pyynnöstä.

Suosituimmat julistemallit löytyvät myös ruotsin, englannin, arabian, somalin ja venäjän kielisinä verkosta tulostettavissa olevina digiversioina.