Joukko ilmanvaihdon suodattimia ja muita varusteita valkoisella puupöydällä.
Julkaistu: 26.9.2022
UutisetSisäilma

Katsastuta ilmanvaihtojärjestelmäsi säännöllisesti

Ilmanvaihto- ja sisäilma-alan asiantuntijat ovat laatineet katsastusoppaan ilmanvaihtojärjestelmän kunnon tarkastamiseen.

Sisäilmaongelmien yleisin aiheuttaja on puutteellinen tai väärin toimiva ilmanvaihto. Ilmanvaihtojärjestelmän kunnossa, toiminnassa tai puhtaudessa voi olla puutteita, jotka heikentävät ilmanvaihdon toimintaa ja sisäilman laatua. Tämän vuoksi järjestelmä tulisi katsastaa säännöllisin väliajoin.

Vasta julkaistu ilmanvaihdon katsastusopas tarjoaa ohjeet katsastuksen suorittamiseen. Katsastusmenettely on pyritty pitämään yksinkertaisena ja kustannustehokkaana, mutta kuitenkin riittävän kattavana ilmanvaihdon toimivuuden varmistamiseksi. Opas on laadittu erityisesti julkisten rakennusten ilmanvaihdon katsastuksiin.

Katsastusoppaassa on esitetty ilmanvaihtojärjestelmän katsastuksen sisältö ja kulku sekä tarvittavat laitteet. Opas antaa yksityiskohtaisia ohjeita ilmanvaihtolaitteiden kunnon arviointiin. Oppaassa määritellään ilmanvaihtojärjestelmien katsastusvälit, katsastajan osaamisvaatimukset ja laadunvarmistusmenettely. Oppaan liitteenä on ohjeet katsastuksen tilaajalle ja katsastajalle sekä esimerkit katsastuspöytäkirjasta ja -todistuksesta. Oppaan liitteenä on myös tarkastuslistat katsastuksen tekijälle.

Ilmanvaihdon katsastusopas on tulos Ympäristöministeriön vuonna 2020 käynnistämästä Ilmanvaihdon katselmukset -hankkeesta. Katsastusoppaan laatimisesta vastasi FINVAC yhteistyössä VVS Föreningen i Finland rf:n, Sisäilmayhdistys ry:n, Suomen LVI-liitto SuLVI ry:n ja Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa.

Oppaan laatimiseen osallistui ilmanvaihto- ja sisäilma-alan käytännön asiantuntijoita. Opas on laadittu osana valtioneuvoston strategista ohjelmaa Terveet tilat 2028. Ilmanvaihdon katsastus perustuu vapaaehtoisuuteen, eikä sen tekemiseen ole viranomaissäädösten mukaista velvoitetta.

Ilmanvaihdon katsastusoppaan löydät Terveet tilat 2028 -sivuilta.

Tutustu myös Hengitysliiton Kodin sisäilma ja ilmanvaihto-oppaaseen.