Julkaistu: 10.8.2022

Kestävät elintavat tukevat terveyttä

Ilmaston lämpenemisen aiheuttamat muutokset vaikuttavat elinympäristöömme ja terveyteemme. Kestävät elintavat sekä tukevat terveyttä että hillitsevät ilmastonmuutosta. MTV uutisoi aiheesta 8.8.2022.

Ilmastonmuutos vaikuttaa myös suomalaisten terveyteen. Pidentyvät hellejaksot ja muut sään ääri-ilmiöt, puhtaan veden puute ja kuivuus, sairauksien leviäminen sekä sisäilmaongelmat vaikuttavat terveyteemme oleellisesti.

Ilmaston lämpenemisen haitalliset vaikutukset hengitysterveyteen tuntuvat erityisesti ikääntyneillä ihmisillä ja pitkäaikaissairailla. Kuumuus aiheuttaa suomessa vuosittain 200–400 kuolemaa. Lisäksi nykyisillä pienhiukkaspitoisuuksilla sekä typpioksidi- ja otsonitasoilla aiheutuu terveyshaittoja aikuisille.

Jokainen voi omalta osaltaan vaikuttaa ilmastonmuutokseen tuomiin riskeihin. Keskeisimpiä kestäviä ja terveellisiä elintapoja ovat kasvisvoittoinen ruokavalio, automatkojen korvaaminen hyötyliikunnalla mahdollisuuksien mukaan sekä savuttomuus.

Hengitysliiton sää- ja ilmastoriskiohjelma tarjoaa ratkaisuja, joita jokainen voi tehdä omassa elämässään ja ehdotuksia päättäjille, miten kaavoituksen ja suunnittelun keinoin ongelmia voi ennaltaehkäistä. Luontosuhteen vaaliminen eli yhteyden säilyttäminen luontoon on tärkeää niin terveille kuin hengityssairaille. Tutustu ohjelmaan tästä.