Julkaistu: 3.10.2022

Kiitos sinulle, joka annat luvan elinluovutukseen

Suomessa uuden mahdollisuuden elämään elinsiirron avulla saa vuosittain noin 400 henkilöä. Siirrettävistä elimistä on jatkuva pula, odottajia jonossa on yli 550. Osa ei ehdi saada uutta elintä ajoissa.

Elinsiirtoviikkoa vietetään 3.–8.10. Hengitysliitto on mukana kannustamassa suomalaisia ottamaan elinluovutukseen liittyvät mietteet puheeksi niin terveydenhuollon ammattilaisten kuin omien läheistensä kanssa.

Vuosittain Suomessa tehdään noin 20 keuhkonsiirtoa. Tänä vuonna niitä on tehty 11, harvinaisten keuhkosairauksien asiantuntija Marika Kiikala-Siuko kertoo.

Jokainen meistä voi olla elinluovuttaja. Elinluovutuksesta tulee kuitenkin helpompaa, jos on etukäteen ilmaissut tahtonsa elinluovutuskortilla, kirjaamalla tiedon Omakantaan, lataamalla elinluovutuskortti-sovelluksen tai kertomalla tahtonsa läheisilleen.

On monta tapaa olla elinluovuttaja. Terve henkilö voi luovuttaa esimerkiksi toisen munuaisensa läheiselleen, ystävälleen tai tuntemattomalle. Perussairaudet ja ikä eivät välttämättä ole esteitä elinsiirtoihin. Suurin osa elinluovutuksista tehdään kuitenkin silloin, kun luovuttajan oma elämä on päättymässä.

Yli 90 prosenttia elinsiirroista onnistuu Suomessa hyvin ja ne mahdollistavat saajallensa elämän jatkumisen. Keskuudessamme on ihmisiä, jotka ovat eläneet elinsiirron turvin jo yli 50 vuotta.

Hengitysliitto kiittää kaikkia elinluovutuspäätöksen tehneitä.