koululuokka
Julkaistu: 2.2.2022
UutisetSisäilma

Koulurakennusten sisäilmasto-ongelmien käsittelyprosessista päivitetty ohje

Itä-Suomen aluehallintovirasto on päivittänyt ohjetta sisäilmasto-ongelmien käsittelyprosessista.

Ohjeessa käsitellään koulurakennusten sisäilmasto-ongelmien selvittämiseen ja vastuisiin liittyvää lainsäädäntöä, eri tahojen roolia sekä kuvattu esimerkinomaisesti sisäilmasto-ongelman käsittelyprosessia koulurakennuksessa.

Hengitysliitto yhtyy ohjeessa esiintuotuun näkemykseen, että onnistunut sisäilmasto-ongelmien käsittelyprosessi ja hallinta edellyttävät aktiivista otetta ja vuoropuhelua eri tahojen välillä, avointa viestintää sekä riittäviä lähtötietoja. Moniammatillisen yhteistyön merkitys on suuri.

Lue lisää STT:n uutisesta.  Hyviä ohjeita vuoropuheluun löydät Hengitysliiton julkaisemasta Yhteistyöllä eteenpäin -julkaisusta, joka tehtiin osana Ratkaistaan yhdessä! -hanketta.

Ratkaistaan yhdessä! -hanke on auttanut löytämään keinoja tilanteisiin, joissa koulun tai päiväkodin sisäilma aiheuttaa oireilua. Hankkeen koordinointi on siirtynyt Hengitysliitolta Vanhempainliitolle.