Julkaistu: 20.7.2022
UutisetKorona

Neljännet koronarokotukset käyntiin

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL on 18.7. päivittänyt suositustaan 4. koronarokotuksen antamisesta.

Kunnat voivat laajentaa 4. koronarokotuksia jo heinäkuussa 70–79-vuotiaisiin, jotka eivät kuulu lääketieteellisiin riskiryhmiin, sen jälkeen riskiryhmiin kuuluviin 18–69-vuotiaisiin ja viimeisenä 60–69-vuotiaisiin, jotka eivät kuulu riskiryhmiin.

THL:n mukaan kohdentamalla rokotuksia niille, joilla on suurin riski vakavalle koronataudille, on mahdollista saavuttaa paras mahdollinen terveyshyöty suhteessa rokottamiseen käytettyyn resurssiin. Suositus ei koske sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia, joilla on edelleen hyvä suoja vakavaa koronatautia vastaan.

On mahdollista, että myös Suomessa omikronin alavariantit kiihdyttävät epidemiaa. Vaikka nykyiset rokotteet eivät anna kovin hyvää eivätkä pitkäkestoista suojaa tartunnalta tai lievältä taudilta, rokotukset tai rokotukset ja sairastettu tauti suojaavat hyvin alavarianttien aiheuttamalta vakavalta tautimuodolta.

Hengitysliitto suosittaa sekä hengityssairaille, että kaikille muillekin koronarokotteiden ottamista heti, kun sen on omassa ikäryhmässä mahdollista. Rokoteannos voidaan antaa, kun 3. annoksesta on kulunut vähintään 3 kuukautta.

– Tämänhetkisen tiedon mukaan sairastettu koronatauti vastaa yhtä rokoteannosta. Jos on saanut kolme rokoteannosta ja sairastanut koronan kerran tai useammin, ei tarvitse nyt tehosteannosta, ylilääkäri Hanna Nohynek sanoo THL:n tiedotteessa 18.7.2022.

THL seuraa jatkuvasti koronarokotusohjelman vaikuttavuutta sekä kansainvälisiä raportteja ja suosituksia ja muuttaa suosituksiaan tarvittaessa. Vaikuttavuuden mittareina käytetään muun muassa vakavien tautitapausten määrää ja koronaan liittyvien kuolemien yleisyyttä.