Julkaistu: 22.12.2022
UutisetRakentaminenSisäilma

Ohje rakennusten korjausten jälkeiseen siivoukseen ja irtaimiston puhdistukseen työpaikoilla

Oikein toteutettu siivous helpottaa tilojen käyttöönottoa korjausten jälkeen.

Rakennusten korjausten aikana vapautuvat pölyt voivat olla haitallisia terveydelle. Tämän vuoksi pölyyntyneet pinnat ja irtaimisto tulee puhdistaa. Oikein toteutettu siivous helpottaa tilojen käyttöönottoa korjausten jälkeen.

Työterveyslaitos on laatinut ohjeen rakennusten korjausten jälkeiseen siivoukseen ja irtaimiston puhdistukseen. Ohjeessa kerrotaan siivouksen valmistelusta, eri vaiheista ja siivousmenetelmistä.

Ohje on tarkoitettu korjausten jälkeisiä siivouksia tekeville ja niitä tilaaville. Se soveltuu toimistojen, päiväkotien ja koulujen korjausten jälkeiseen siivoukseen ja irtaimiston puhdistukseen. Ohjetta voidaan hyödyntää myös tilanteissa, joissa irtaimistoa siirretään kosteus- ja mikrobivaurioituneista tiloista toisiin tiloihin. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on laatinut asunnoille oman ohjeensa.

”Ohje korjausten jälkeiseen siivoukseen ja irtaimiston puhdistukseen työpaikoilla” pohjana on käytetty Työterveyslaitoksen aikaisempaa siivousohjetta, ja sitä on päivitetty moniammatillisena yhteistyönä. Hengitysliiton asiantuntija on ollut mukana kommentoimassa ohjetta.