Julkaistu: 2.8.2022

Osakas, muista tarkistaa vastuusi taloyhtiön yhtiöjärjestyksestä

Osakkaan ja taloyhtiön vastuunjaosta säädetään asunto-osakeyhtiölaissa. Vastuunjaon muutokset on teetettävä asiantuntijalla eli kiinteistöalan lakimiehellä. Taloustaito uutisoi aiheesta 28.7.2022.

Asunto-osakeyhtiölain mukaan taloyhtiön osakas vastaa huoneistonsa sisäosista. Yhtiö taas vastaa kunnossapidosta muilta osin. Vastuu voidaan kuitenkin jakaa eri tavoin taloyhtiön yhtiöjärjestyksessä. Jos vastuunjakoa halutaan muuttaa, on poikkeuspykälän määräys laadittava huolellisesti ja täsmällisesti. Se ei saa jäädä tulkinnanvaraiseksi.

Poikkeuspykälän olemassaolo ja sen sisältö pitää tarkistaa yhtiöjärjestyksestä aina ennen asuntokauppaan sitoutumista. Pykälän määräykset menevät lain edelle. Yhtiöjärjestyksestä osakas voi nähdä esimerkiksi, millainen hänen asemansa on mahdollisen laajan kosteusvaurion tapahtuessa.

Vastuunjaon muutoksella halutaan yleensä laajentaa osakkaan vastuuta talon kunnossapidosta. Syynä voi olla esimerkiksi se, että osakkaat voisivat hyödyntää kunnossapitotöissä kotitalousvähennyksiä. Aina asuntokauppaa tehdessä kannattaa tarkistaa etukäteen, mikä on osakkaan vastuu esimerkiksi kosteus- ja homevauriotapauksissa.

Poikkeuspykälät ovat yleisempiä pienissä taloyhtiöissä kuin suurissa. Tällöin osakkailla saattaa olla vahvoja näkemyksiä siitä, miten asioita tulee hoitaa ja he saattavat itse kirjata näkemyksensä yhtiöjärjestyksen pykäliksi.

Jotta osapuolille olisi selvää, mitä luetaan taloyhtiön vastuulla olevaksi rakenteeksi ja mitä osakkeenomistajan vastuulla olevaksi sisäosaksi, kannattaa taloyhtiön laatia vastuunjakotaulukko. Vastuunjakotaulukossa käydään kohta kohdalta läpi kaikki kiinteistön osat ja määritellään se, kumman vastuulle niiden hoito ja kunnostus kuuluvat.

Lue lisää osakkaan ja taloyhtiön vastuunjaosta Hengitysliiton verkkosivulla. Katso myös sivulla oleva video asukkaan oikeuksista teettää tutkimuksia ja korjauksia.