Julkaistu: 3.3.2022

Pidä huolta talosi väestönsuojan ilmanvaihtotekniikasta

Yleisradion 2.3. uutisen mukaan Suomessa on noin 54 000 väestönsuojaa, jossa on tilaa noin 4,4 miljoonalle ihmiselle. Tieto perustui Sisäministeriön pelastusosaston arvioon. Osa väestönsuojista on hyvin vanhoja, joten niissä on käytetty vanhentunutta tekniikkaa. Väestönsuojien tarkastuksissa ja huolloissa sovelletaan suojan rakennusvuoden aikaista lainsäädäntöä ja sen vaatimuksia.

Muistilista tarkastuksiin:

• Väestönsuojat pitää tarkistaa vuosittain ja tiiveyskoe tehdä 10 vuoden välein.
  • Tarkastuksen voi suorittaa oma väestönsuojan hoitaja, jonka rakennuksen omistaja on nimennyt. Käytännössä usein tarkastuksen tekee taloyhtiön huoltomies.

Taloyhtiön hallitusten on hyvä muistaa vastuunsa väestönsuojan ylläpidossa ja tarvittaessa myös käyttöönotossa kriisitilanteessa. Kriisitilanteeseen voi johtaa myös ulkoilman laadun äkillinen heikkeneminen ympäristökatastrofin vuoksi. Monet vanhat väestönsuojat eivät ole kaasutiiviitä, eikä erilaisten pumppuratkaisujen ilmanvaihto ole riittävällä tasolla.

Hengitysliiton mielestä on hyvä, että yhteiskunnassa herätellään nyt rakennusten omistajia pitämään tilat huollettuina ja toimintavalmiudessa eli otettavissa 72 tunnissa käyttöön. Toivomme, ettei väestönsuojien käytölle tule koskaan tarvetta ja niille löydetään jatkossa muuta hyötykäyttöä. Ilmanvaihdon toimivuus on silti kaikkien etu, siitä kannattaa aina pitää huolta.

Lue lisää Yleisradion uutisesta.