Julkaistu: 25.11.2022
UutisetHengitysterveys

Pikkujoulut tulossa? Vältä hajusteiden käyttöä yhteisissä riennoissa

Noin 10–40 % aikuisväestöstä herkistyy tuoksuille. Tuoksuherkkyys vaikuttaa merkittävästi noin 500 000 suomalaisen elämään.

Mukava juhlahetki tiedossa? Olitpa menossa harrastusseuran kahvikutsuille, urheilukatsomoon, pikkujoulujuhliin, teatteriin tai muuhun tapahtumaan – ota toiset huomioon: joukossa voi olla myös tuoksuille herkistyneitä ihmisiä! Juuri se oma lempiparfyymi voi aiheuttaa joillekin oireita, jotka vaikuttavat merkittävästi viihtyvyyteen ja halukkuuteen osallistua.

Tuoksuille herkistymisellä eli tuoksuyliherkkyydellä tarkoitetaan kirjaimellisesti herkistymistä erilaisille tuoksuille ja hajuille. Jotkut ihmiset reagoivat vain yhteen tai muutamaan tuoksuun, toiset taas suureen joukkoon erilaisia tuoksuja. Tuoksuille herkistyneelle voimakkaat tuoksut voivat aiheuttaa esimerkiksi nuhaa, astmaa, hengenahdistusta, päänsärkyä ja huimausta.

Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja kannustaa pohtimaan omaa tuoksujen käyttöä ja sitä, mitä voit tehdä oman tuoksukuormasi vähentämiseksi. Tuoksukuormaa vähentämällä lisäät hengitysterveyttä ja parannat elämänlaatua.

Lue lisää kampanjasta ja hyödynnä #tuoksutON-materiaalit.