kuvituskuva rokotus
Julkaistu: 14.9.2021
UutisetVaikuttaminen

Pneumokokkirokote tulee saada osaksi kansallista rokotusohjelmaa

Vuonna 2020 hallituksen budjettiesityksessä kaavailtiin maksutonta pneumokokkirokotetta 65–84-vuotiaille ahtauttavaa keuhkosairautta ja astmaa sairastaville. Koronapandemian takia asia ei ole edennyt. Hengitysliitto jatkaa vaikuttamistyötä pneumokokkirokotteen saamiseksi kansalliseen rokotusohjelmaan.

Pneumokokkirokote ei tällä hetkellä kuulu aikuisilla Suomen kansalliseen rokotusohjelmaan, ja maan eri osissa on vaihtelevia käytäntöjä sen antamisesta. Rokote on tärkeä hengityssairautta sairastaville ja erityisesti vanhuksille, joilla on keuhkosairaus. Pandemian aikana on kiinnitetty huomiota rokotteisiin ja väestöä on muistutettu huolehtimaan rokotesuojastaan.

Kansallisella rokotusohjelmalla on nyt erityisen tärkeää tukea keuhkosairaiden terveyttä. Pneumokokkirokote tulee saada osaksi kansallista aikuisten rokotusohjelmaa niin, että rokote annetaan kaikille vaikea-asteista keuhkosairautta sairastaville tai vähintään kaikille yli 65-vuotiaille keuhkosairaille veloituksetta. Hengitysliitto jatkaa vaikuttamistyötä pneumokokkirokotteen saamiseksi kansalliseen rokotusohjelmaan ja tapaa syksyn aikana päättäjiä aiheen merkeissä.