Kolme eri kokoista paperitaloa puupöydällä. Pöydällä on myös suurennuslasi.
Julkaistu: 20.9.2021
UutisetHengitysterveysSisäilma

Rakennusterveys- ja sisäilma-asiantuntijoiden koulutukset käynnistyvät Oulun yliopistossa

Oulun yliopiston rakennus- ja yhdyskuntatekniikan diplomi-insinöörikoulutuksessa voi jatkossa valita rakennusterveyden opintosuunnan.

Koulutuksen käynnistämisen taustalla on Pohjois-Suomen Rakennusklusteri ry:n esiin nostama tarve edistää rakennusterveys- ja sisäilmaosaamista sekä terveellistä rakentamista alueella, ja tuottaa alan asiantuntijoita elinkeinoelämän ja julkisten organisaatioiden palvelukseen.

– Uusi koulutus perustuu jatkuvasti kehittyvään tutkimustietoon, jonka sovelluksilla nostamme rakennusterveys- ja sisäilmaosaamistasoa yhä korkeammalle. Kansainvälisesti verrattuna suomalainen osaaminen on vahvaa, ja pyrkimyksenä on kehittää ratkaisukeskeistä ajattelutapaa ja edelleen lisätä monitieteistä ymmärrystä rakennusten terveellisyydestä, sanoo professuuria hoitava Ulla Haverinen-Shaughnessy Oulun yliopiston tiedotteessa.

Kurssit toteutetaan yli tiedekuntarajojen. Esimerkiksi biologian tutkinto-ohjelma vastaa biologinen ja mikrobiologinen sisäympäristö -kurssista ja rakennusmateriaalit ja sisäilma -kurssista vastaa prosessitekniikka. Vastaavaa monitieteellistä opintokokonaisuutta ei ole tällä hetkellä muissa Suomen yliopistoissa.