Piirroskuva korona-ajan kokouksesta. Kokouksen osallistujat pitävät etäisyyttä toisiinsa istumalla vain pöydän päätyihin.
Julkaistu: 11.8.2021
UutisetKorona

Rokotukset ja suojautuminen koronalta työelämässä

Työterveyslaitos TTL kehottaa työpaikkoja ylläpitämään turvallisuuskäytäntöjä koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi syksyllä 2021. Pääjohtaja Antti Koivula muistuttaa, että mikään suojautumiskeino ei yksistään ratkaise tilannetta, joten on tärkeää hyödyntää niitä kaikkia.

Työterveyslaitos kannustaa 11.8. julkaistussa tiedotteessaan suomalaisia ottamaan molemmat rokotukset, käymään koronatesteissä sekä noudattamaan suosituksia turvaväleistä, kasvomaskista ja hygieniasta. Myös molemmat rokoteannokset saaneiden on hyvä jatkaa maskin käyttämistä, sillä niillä rakennetaan yhteistä suojaa.

Työpaikoilla on hyvä miettiä, mitä tarkoittaa rokotekattavuus omalla työpaikalla: mikä on arvio molemmat eli täyden rokotesarjan saaneista, ensimmäisen rokotesarjan saaneista ja rokottamattomien määrästä ja siitä, ovatko he läsnä- vai etätyössä, työskentelevätkö yhdessä jne.

Rokotteen ottaminen on henkilökohtainen päätös. Rokotustieto on henkilötieto, joten siitä keskustelu on vapaaehtoista, velvollisuutta kertoa siitä ei työntekijällä tällä hetkellä ole. Koronapandemian aikana työnantaja voi kuitenkin käsitellä tietoa koronarokotuksesta tietosuojalain tarpeellisuusvaatimuksen mukaisesti. Lisäksi rokotuskattavuudesta työpaikalla voidaan antaa tilastotietoa.

Jos työntekijä ei halua kertoa rokotteen ottamisesta, työnantaja ei voi siitä päätellä suoraan henkilön rokottamattomuutta.

Työpaikoilla tehdään jatkuvasti riskinarviointia ja seurataan yhteiskunnassa annettuja suosituksia. Monet ratkaisut ovat työpaikkakohtaisia, koska työpaikat ovat keskenään hyvin erilaisia. Työterveyslaitos kannustaa keskustelemaan myös hybridityöhön liittyvistä unelmista, jotta työntekijät ja työnantajat löytäisivät yhdessä tapoja yhdistää etä- ja läsnätyötä tulevaisuudessa. Työvuorokierrot, työtilojen fyysiset järjestelyt, tiimien pitämiset erillään ja tiimien sisällä tapahtuva etätyö, etätyön merkitseminen työkalenteriin jne. ovat konkreettisia asioita, joista vuoropuhelua voi käydä.

Lue Työterveyslaitoksen verkkosivuilta lisää, miten työpaikoilla voi suojautua koronavirusepidemialta.

Lue tietosuojavaltuutetun verkkosivuilta lisää tietosuojasta ja koronasta.