Asuntokaupan allekirjoitus
Julkaistu: 10.11.2021
UutisetRakentaminenSisäilma

Selvitä rakennuksen kunto ennen asuntokauppaan sitoutumista

Asuntokauppa on kiihtynyt selvästi korona-aikana. Hengitysliitto muistuttaa, että asunnon kunto kannattaa aina selvittää ennen asuntokauppaan sitoutumista.

Aamuset lehden artikkelin mukaan omakotitalojen suosio asuntokaupassa on noussut korona-aikana. Myös 1970-luvun tasakattoiset rivi- ja omakotitalot ovat alkaneet kiinnostaa erityisesti remonttihaluisia ostajia aikaisempaa enemmän.

Eri vuosikymmenien taloissa on aikaudelle tyypillisiä riskirakenteita, jotka on hyvä huomioida asunnon ostamista harkitessa. 70-luvun taloissa tällaisia ovat muun muassa tasakatto ja alapohjan kosteusvaurioille altis valesokkeli. Hengitysliiton ylläpitämältä hometalkoot.fi -sivustolta löydät tietoa niin 70-luvun talojen kuin muidenkin vuosikymmenien talojen riskirakenteista.

Asunnon kuntotarkastus ennen asuntokauppaa on hyvä teettää kuntotarkastajalla, jolla on rakennusterveysasiantuntijan tai kosteusvaurion kuntotutkijan pätevyys. Tällöin kuntotarkastajalla on valmius sekä tehdä kuntotutkimuksia että tulkita tutkimustuloksia.

Lisätietoa kuntotarkastuksen teettämisestä sekä myyjän ja ostajan vastuista asuntokaupassa löydät sivulta Asunto- ja kiinteistökauppa . Siellä voit myös katsoa videon, jossa asianajajat kertovat sisäilman riskien hallinnasta onnistuneessa asuntokaupassa.

Muista myös, että ennen vuotta 1994 valmistuneisiin rakennuksiin on aina teetettävä asbestikartoitus ennen remontti- ja korjaustoimenpiteiden aloittamista. Lisätietoa asbestista ja asbestikartoituksesta löydät sivulta Rakennusten haitta-aineet.