Julkaistu: 27.9.2022

Selvitys hoitajien lääketietoon liittyvistä tarpeista

Hoitajien lääketietoon liittyvistä tarpeista tehdyn selvityksen mukaan hoitotyön arjessa on ongelmatilanteita muun muassa annostelulaitteen käyttämiseen liittyen.

Lääketietokeskus ja lääkeannosrobottipalveluja tarjoava Evondos selvittivät Suomessa ja Ruotsissa työskentelevien hoitajien lääketietoon liittyviä tarpeita kesällä 2021.

Tuloksissa nousi esille useita lääketiedon etsimiseen ja käyttöön liittyviä, hoitotyön arjessa näkyviä ongelmatilanteita. Tällaisia tilanteita olivat lääkkeiden haitta- ja yhteisvaikutusten tietojen löytäminen, lääkkeiden tunnistaminen ulkonäön perusteella, lääkkeiden ottaminen ohjeiden vastaisesti, annostelulaitteen, kuten astmainhalaattorin, virheellinen käyttö sekä se, että ettei potilas aina tiedä, mihin tarkoitukseen hän lääkettä käyttää.

Lääkehoitoon kuuluu useita vaiheita ja siihen osallistuvat monet eri toimijat. Arjessa apuna olevat työvälineet, laadukas lääketieto ja ammattilaisten kouluttaminen tukevat turvallisen lääkehoidon toteuttamista. Ammattilaisilla tulee olla käytössään ajantasaista ja luotettavaa lääketietoa. Tärkeää on myös, että heillä on osaamista tiedon hyödyntämiseen.

17.9. vietettiin WHO:n Maailman potilasturvallisuuspäivää. Suomessa päivää vietetään asiakas- ja potilasturvallisuuspäivänä. Vuoden 2022 teemaksi on nostettu erityisesti lääkitysturvallisuus.

Tietoa lääkityksestä sekä ohjeet hengitettävien lääkkeiden käytöstä löydät Lääkitys-sivultamme.