Julkaistu: 26.10.2022

Sisäilmasta oireilevat on kohdattava kunnioittavasti

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL), Työterveyslaitoksen ja keuhkosairauksien asiantuntijajärjestö Filhan asiantuntijat listaavat Lääketieteellisessä aikakauskirja Duodecimissa 24.10.2022 julkaistussa artikkelissa 9 asiaa, jotka jokaisen olisi hyvä tietää sisäilmasta ja terveydestä. Asiat liittyvät sekä ihmisten että rakennusten terveyteen, mutta ne eivät oikeastaan tuo mitään uutta ja yllättävää keskusteluun. Samoja asioita on puitu viimeiset 20 vuotta erilaisin painotuksin.

Hengitysliiton linja ei ole muuttunut mihinkään: me keskitymme ihmisiin ja siihen, että he tulevat kohdatuksi tasavertaisina ja asiallisesti oireiden kanssa. Sisäilmasta oireilu voi tapahtua monesta syystä ja tavalla, joista meillä ei vielä ole tarpeeksi tietoa. Siksi ratkaisuidenkin on joustettava yksilöitä kunnioittaen. Rakennusterveyden osalta painotamme edelleen vaurioita ennaltaehkäisevää ja hyvää rakennustapaa sekä ajoissa tehtyjä korjauksia, asiantuntija Sari Mäki kommentoi.

Tuoreessa artikkelissa käsitellään erilaisia näkemyksiä voimakkaasti esiin nostavia teemoja, kuten oireiluun liittyviä riskikäsityksiä. Hengitysliiton saaman kriittisen palautteen mukaan osa artikkelissa esiin nostetuista kiteytyksistä on koettu oireilevien omasta kokemustiedosta poikkeaviksi.

Hengitysliitto jatkaa työtä sisäilmasta oireilevien puolesta kuten tähänkin asti. Liiton rooli on olla osaltaan vaikuttamassa asioihin yhteiskunnallisella tasolla sekä lisätä keskusteluyhteyttä oireilevien ja julkisten tahojen kanssa. Tämän vuoksi olemme kutsuneet sisäilmavertaisryhmiin keskustelemaan eri tahojen, myös Kansallisen sisäilma ja terveys -ohjelman, edustajia aika ajoin. Ilman jatkuvaa keskusteluyhteyttä emme pääse parempaan tulevaisuuteen.