kuvituskuva rokotus
Julkaistu: 18.11.2021

Suojaa itsesi influenssalta

Kausi-influenssan aika alkaa olla lähellä. Viime talvena koronaan liittyvät rajoitukset ehkäisivät myös influenssakauden käynnistymisen, mutta virukset kiertävät edelleen maapalloa. Jokainen voi osaltaan suojata itseään ottamalla influenssarokotteen. Samalla rokotettu tekee palveluksen myös terveydenhoitojärjestelmälle ja yhteiskunnalle, sillä rokotetut välttyvät pääsääntöisesti vakavammilta tautimuodoilta.

Filha ry, Hengitysliitto, Diabetesliitto, Aivoliitto, kansanedustajat Veronika Rehn-Kivi ja Sari Sarkomaa järjestivät yhdessä yritysten Sanofi, AstraZeneca ja Rud Pedersen Public Affairs kanssa 17.11. webinaarin, jossa muistutettiin päättäjiä influenssan seurauksista sekä influenssarokotteen ottamisen ja kansallisen rokotusohjelman merkityksestä.

Tärkeä viesti päättäjille oli, että rokotusohjelman rahoituksesta ja rokotteiden riittävyydestä pitää huolehtia kaikkien rokotusten osalta niin, että esim. influenssarokotteet riittävät kaikille kansallisen rokotusohjelman mukaan. Sairaaloiden ja hoitopaikkojen kantokyvystä on pidettävä huolta kaikin keinoin.

Webinaarissa kannustettiin viranomaisia linjaamaan mahdollisuudesta saada yhtä aikaa influenssa- ja koronarokote sekä lisätä yhteistyötä työterveyshuollon kanssa koronarokotusten ottamiseksi. Webinaarissa ennakoitiin myös kolmannen rokotekierroksen ulottamista koko työikäiselle väestölle.