Muotokuva mietteliäästä keski-ikäisestä miehestä.
Julkaistu: 28.5.2021
UutisetKoronaSavuttomuus

Tupakoinnin lopettamisen tukipalveluiden on oltava kaikkien saatavilla

Suomen ASH:n teettämän tutkimuksen mukaan kuluneen vuoden aikana tupakoinnin on lopettanut lähes 10 000 henkilöä koronan vuoksi. Lisäksi lopettamista on yrittänyt 30 % samasta syystä. Maailman tupakattomana päivänä 31.5. muistutamme, että tupakoinnin lopettamisen tukipalveluiden on oltava kaikkien saatavilla.

Tutkimuksen mukaan tupakoinnin lopettamishalukkuus on kaiken kaikkiaan suurta: tupakoivista lähes 60 prosenttia haluaa lopettaa. Lopettamishalukkuus on hieman yleisempää miesten kuin naisten keskuudessa.

– On hienoa, että jopa 60 % suomalaisista haluaa lopettaa tupakoinnin. Tupakoinnin lopettajan oma sitoutuminen lopettamiseen vaikuttaa onnistuneeseen lopputulokseen. Myös ohjattu tuki on tärkeää. Käypä hoito -suosituksen mukaan esimerkiksi puhelimitse annettava ohjaus on tehokas ja toimiva menetelmä tupakoinnista vieroituksessa, kun ohjauskertoja on useita, Hengitysliiton terveysasiantuntija Maija Kolstela sanoo.

Maailman tupakattoman päivän 31.5. teema on tänä vuonna ”Sitoudu lopettamiseen”. Teeman tiimoilta WHO kehottaa kaikkien maiden hallituksia varmistamaan, että kansalaisilla on pääsy helposti saatavilla oleviin tupakoinnin lopettamisen tukipalveluihin, nikotiinikorvaushoitoihin ja muihin työkaluihin, joiden on osoitettu auttavan ihmisiä lopettamaan.

Tukea lopettamiseen Stumpista

Tupakoinnin lopettamisen on tarjolla tukea Hengitysliiton ylläpitämässä Stumppi-palvelussa. Palvelusta saa vertaistukea ja vinkkejä lopettamiseen verkon välityksellä ja puhelimitse. Tupakoinnin lopettaminen on helpompaa yhdessä!

Maksuton neuvontapuhelin 0800 148 484
ma–ti klo 10–18, to klo 13–16