Julkaistu: 31.5.2022
UutisetSavuttomuus

Tupakointi on uhka ympäristölle

Maailman tupakatonta päivää vietetään 31.5.2022. Tänä vuonna päivän teemana on tupakoinnin vaikutus ympäristöön.

Tupakointi on terveyden lisäksi erittäin haitallista myös ympäristölle. Tupakointiin kuolee joka vuonna 8 miljoonaa ihmistä, ja tupakkateollisuus kuormittaa ympäristöä jopa yhden valtion verran.

Tupakoinnin terveysvaikutuksista puhutaan paljon, mutta ympäristövaikutukset ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Maailman tupakattomana päivänä 31.5.2022 tupakointia tarkastellaan ympäristön näkökulmasta.

Tupakkateollisuus edistää ilmastonmuutosta, tuhlaa luonnonvaroja ja vahingoittaa ekosysteemejä. Tupakan tuotantoon kuluu huomattavasti vettä, maata ja energiaa. Lisäksi tupakka aiheuttaa vuosittain miljoonia tonneja jätettä.

Jokainen vaihe tupakan viljelystä ja kuivatuksesta savukkeiden valmistukseen, jakeluun ja hävittämiseen vaatii paljon resursseja ja synnyttää jätettä ja päästöjä. Tupakkateollisuuden vuoksi ilmakehään vapautuu vuodessa 84 miljoonaa tonnia kasvihuonekaasuja.

Lisää tietoa siitä, mitä voit tehdä ympäristön eteen löydät Hengitysliiton Sitä on nyt ilmassa – sää- ja ilmastoriskiohjelmasta. Ohjelma tarjoaa ratkaisuja, joita jokainen voi tehdä omassa elämässään sekä ehdotuksia päättäjille. Oman luontosuhteen vaaliminen on tärkeää jokaiselle. Tutustu ohjelmaan tästä.

Tukea lopettamiseen Stumpista

Tupakoinnin lopettamiseen on tarjolla matalan kynnyksen tukea Hengitysliiton ylläpitämässä Stumppi-palvelussa. Palvelusta saa vertaistukea ja vinkkejä lopettamiseen verkon välityksellä ja puhelimitse.

– Tupakoinnin lopettaminen on sekä ympäristö- että terveysteko, mutta lopettaminen on usein haastavaa etenkin pitkään tupakoineelle. Yhdessä lopettaminen on helpompaa, kannustaa erityisasiantuntija Jenni Tuomela Stumppi-palveluista.

Maksuton neuvontapuhelin 0800 148 484
ma–ti klo 10–18, to klo 13–16