Kolme huonekasvia vierekkäin.
Julkaistu: 1.4.2022
UutisetSisäilma

Tutkimus: Huonekasvit lisäävät kodin diversiteettiä

Tutkimus yhdistää tuoreimman kansallisen ja kansainvälisen tiedon siitä, miten varhaislapsuuden kodin mikrobistoa voitaisiin muokata terveyttä edistäväksi.

Varhaislapsuudessa on tarpeen altistua luonnon hyville mikrobeille. Kevään koettaessa hiekkalaatikot ja metsäpolut kutsuvat kasvattamaan vastustuskykyä. Viimeisimmät tutkimukset osoittavat, että myös kotona huonekasvien mikrobeilla on vaikutusta vastustuskykyyn.

Aiempien tutkimusten mukaan luonnon mikrobien moninaisuus lapsuudenkodin sisätiloissa voi myöhemmin suojata astmalta ja allergioilta. Tuoreen tutkimuksen mukaan myös huonekasvit muokkaavat kodin mikrobistoa. THL:n ja kansainvälisten kumppaneiden tekemän tutkimuksen artikkeli “Indoor green can modify the indoor dust microbial communities” julkaistiin maaliskuussa Indoor Air -tiedejulkaisussa. THL julkaisi aiheesta uutisen 30.3.2022.

Lue myös Hengitysliiton uutinen Tutkimus: kotia ympäröivät viheralueet lisäävät sisätilojen mikrobiston moninaisuutta.

Tutustu Hengitysliiton Sitä on nyt ilmassa sää- ja ilmastoriskiohjelmaan.