keuhkot tulehdus
Julkaistu: 10.2.2021
UutisetKoronaSavuttomuus

Tutkimus: mitä pitempään on tupakoinut, sitä vaarallisempi koronavirustartunta on

Tupakoivat ja etenkin vuosikausia tupakoineet joutuvat koronavirustartunnan saatuaan sairaalahoitoon ja menehtyvät selvästi muita potilaita todennäköisemmin. Yhteys näkyy myös entisillä tupakoitsijoilla.

JAMA Internal Medicine -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan riski joutua sairaalahoitoon koronatartunnan vuoksi suureni tasaisesti mitä pitempään potilas oli tupakoinut. Yli 30 vuoden ajan askin päivässä tupakoineet joutuivat sairaalahoitoon yli kaksi kertaa todennäköisemmin kuin savuttomat. He myös menehtyivät koronatartuntaan kaksi kertaa todennäköisemmin. Pitkään jatkunut tupakointi liittyi riskeihin myös sen jälkeen, kun tupakoinnin oli lopettanut.

Havainnot vahvistavat aiempaa näyttöä, jonka mukaan tupakoivat ovat suurentuneessa vaarassa saada vakavia seuraamuksia koronavirustartunnasta.

Tutkimuksessa tarkasteltiin 7 100 koronavirustartunnan saaneen aikuisen terveystietoja. Potilaista 85 prosenttia oli savuttomia, 2,5 prosenttia tupakoi ja vajaat 13 prosenttia oli entisiä tupakoitsijoita.

Tukea lopettamiseen Stumpista

Useimmat tupakoijat tietävät tupakoinnin riskit, mutta lopettaminen on silti vaikeaa. Lopettamiseen on tarjolla tukea Hengitysliiton ylläpitämässä Stumppi-palvelussa. Palvelusta saa vertaistukea ja vinkkejä lopettamiseen verkon välityksellä ja puhelimitse.

Lisätiedot:

Maksuton neuvontapuhelin 0800 148 484