koululuokka
Julkaistu: 12.2.2021
UutisetSisäilma

Uudessa hankkeessa selvitetään ilmanpuhdistimien vaikutusta koulujen sisäilmaan

Ilmanpuhdistimia käytetään yleisesti kouluissa, vaikka tutkittua tietoa niiden toimivuudesta epäpuhtauksien vähentämiseksi on vähän. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen koordinoimassa hankkeessa selvitetään, voidaanko ilmanpuhdistimilla vähentää erilaisten sisäilman epäpuhtauksien määrää.

Useimmat aikaisemmat tutkimukset on toteutettu laboratorio-olosuhteissa, jotka eivät vastaa todellisia olosuhteita luokkahuoneissa. Tämä tutkimus tehdään kuudessa kuopiolaisessa koulussa, yhteensä 30 luokkahuoneessa. Kouluiksi on valittu eri-ikäisiä rakennuksia erilaisista ympäristöistä.

Tutkimuksessa arvioidaan myös, voidaanko huoneilman puhdistimilla parantaa työntekijöiden ja oppilaiden kokemaa sisäilman laatua sekä vähentää ilmoitettuja oireita ja olosuhdehaittoja.

Hankkeen rahoittavat Työsuojelurahasto, opetus- ja kulttuuriministeriö, ympäristöministeriö, sosiaali- ja terveysministeriö sekä Kuopion kaupunki. Hengitysliitto on yksi hankkeen yhteistyökumppaneista. Hankkeen projektiryhmässä Hengitysliiton edustajana on Kirsi Säkkinen.

Lue Hiukkaset, mikrobit ja kemikaalit – ilmanpuhdistimien vaikutukset altistumiseen kouluissa -hankkeesta (HiMiKKo) lisää THL:n sivuilla.