Henkilö lääkärin vastaanotolla. Kuva on rajattu niin, ettei lääkärin tai potilaan kasvoja näy.
Julkaistu: 10.5.2021
UutisetHengitysterveysRakentaminenSisäilma

Uusi tutkimus sisäilmaongelmiin liittyvistä havainnoista

Hengitysliiton mielestä sisäilmasta oireilevien aikuisten ja lasten on tultava kuulluksi. Jokaisen oireet tulee selvittää ja tutkia terveydenhuollossa. Sisäilmaongelmia on edelleen paljon, ja siksi haittojen vähentämiseksi ja ennaltaehkäisemiseksi tarvitaan aktiivista toimintaa: rakennusten kunnossapito-, tutkimus- ja korjaustoimenpiteet on tehtävä oikea-aikaisesti ja oikein.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL on 10.5. julkaissut tutkimuksen vanhempien ja lasten sisäilmaongelmiin liittyvistä havainnoista. Tutkimuksen mukaan vanhempien oma oireilu ja käsitykset sisäilman terveysvaikutuksista vaikuttavat siihen, kuinka todennäköisesti he raportoivat lapsensa oireilevan koulun sisäilmasta. Lisäksi, jos vanhemmat liittävät omat oireensa sisäilmaan, he myös todennäköisemmin liittävät lapsensa oireet koulun sisäilmasta johtuviksi.

Hengitysliiton huolena on, että jos sisäilmasta oirelevien aikuisten ja lasten oireita ei oteta vakavasti, rakennukset jäävät korjaamatta – olipa kyse julkisista rakennuksista tai kodeista – ja mikä pahinta, ihmiset jäävät vaille tarvitsemaansa apua.