Julkaistu: 4.10.2022
UutisetHengitysterveysSisäilma

Uusi työryhmä päivittämään suositusta sisäilmaoireilun hoidosta

Päivitetty suositus tulee kattamaan sisäilma-altistukseen liittyvät sairaudet ja oireilun, erilaiset hoitopolut ja terveydenhuollon kehitystarpeet.

Sosiaali- ja terveysministeriö STM on asettanut työryhmän ajalle 1.10.202231.12.2023 päivittämään suositusta sisäilmaan liittyvän oireilun diagnosoinnista, hoidosta ja kuntoutuksesta. Työryhmätyöskentelyn mahdollistaa eduskunnan asialle osoittama määräraha.

– Olemme tyytyväisiä, että tärkeimmiksi tavoitteiksi päivitystyössä on nostettu sisäilmasta oireilevien ihmisten tunnistaminen terveydenhuollossa ja se, että he saavat mahdollisimman hyvää hoitoa ja kuntoutusta, asiantuntija Sari Mäki kommentoi.

Suositus tulee kattamaan sisäilma-altistukseen liittyvät sairaudet ja oireilun, erilaiset hoitopolut ja terveydenhuollon kehitystarpeet. Nyt tehtävässä päivityksessä on luvattu huomioida myös ihmiset, jotka oireilevat rakennuksissa, joissa ei olla havaittu sisäilmaoireille altistavia tekijöitä.

Hengitysliitto on yksi mukaan kutsutuista tahoista. Asiantuntija Sari Mäki edustaa liittoa työryhmässä ja vie oireilevien ääntä kuuluviin.