hahmo suurennuslasi sisäilma
Julkaistu: 14.1.2022
UutisetSisäilma

Uutta tutkimustietoa sisäilmaongelmien mahdollisista terveysvaikutuksista

Janne Salinin monitieteisen väitöstutkimuksen mukaan sisäilman myrkyllisyys nostaa oireilun moninkertaiseksi. Salinin väitöskirjassa tuotiin esille, miten sisäilman vahingolliset mikrobit ja pölyt nostivat luokkahuoneissa opettajien rakennukseen liittyvien oireiden riskiä. Aineisto on kerätty 15 suomalaiskoulusta.

Tutkimus sisältää monia uusia näkökulmia sekä haitallisen altistumisen, että siihen liittyvien terveysvaikutusten tutkimukseen. Monitieteellisyys on hyvä lähtökohta ymmärtää asioiden syy- ja seuraussuhteita.

Salinin tutkimus ei anna vielä vastausta kysymykseen, voiko soluille myrkyllinen sisäilma-altistuminen olla syynä ihmisten oireilulle.

Tarvitsemme edelleen lisää tutkimustietoa sisäilmasta ja kuten Salin uutisessa toteaa, asia vaatii runsaasti jatkotutkimusta. Hengitysliitto seuraa tutkimustiedon kehittymistä aktiivisesti.

On tärkeää, että sisäilmaongelmia ennaltaehkäistään ja haitat minimoidaan. Ihmisten terveyttä ja toimintakykyä on vaalittava.

Lue Ylen uutinen aiheesta.