Julkaistu: 23.12.2021

Vähennä joulun tuoksukuormaa

Joulu on täynnä erilaisia tuoksuja. Kokosimme yhteen vinkkejä, joilla voit omalta osaltasi vähentää joulun tuoksukuormaa.

Noin 10–40 % aikuisväestöstä herkistyy tuoksuille. Tuoksuherkkyys vaikuttaa merkittävästi noin 500 000 suomalaisen elämään.

Monet perinteiset joulukukat, kuten hyasintti ja joulutähti aiheuttavat monelle tuoksuherkälle oireita. Tuoksuherkälle sopivia kukkia ovat esimerkiksi tulilatva, joulukaktus, annansilmä, silkkikukat ja jouluruusu.

Jos perinteinen metsäkuusi aiheuttaa oireita, tilalle voi valita muovikuusen. Joulukuusikauppiaalta voi myös kysyä vähemmän tuoksuvia puulajeja. Esimerkiksi mustakuusi on miedomman tuoksuinen puulaji kuin perinteinen metsäkuusi.

Suomalaisissa joululeivonnaisissa ja -ruuissa käytetään voimakkaasti tuoksuvia mausteita, kuten kanelia, kardemummaa, neilikkaa ja inkivääriä. On hyvä tiedostaa, että monille tuoksuherkille ne voivat aiheuttaa oireita.

Kynttilöitä kannattaa polttaa maltilla, sillä kynttilät tuottavat sisäilmaan päästöjä. Sytytä siis usean kynttilän sijaan vain yksi, tai polta niitä ulkona lyhdyssä. Perinteisistä kynttilöistä kannattaa valita ympäristömerkillä merkitty kynttilä. Esimerkiksi joutsenmerkillä varustetut kynttilät eivät sisällä hajusteita. Myös led-kynttilöillä saa luotua tunnelmallista valoa.

Hengitysoireet johtuvat harvoin vain yhdestä tuoksusta vaan tuoksujen yhteismäärästä. Hengitysliiton #tuoksutON-kampanja rohkaisee kaikkia pohtimaan tuoksukuormaansa. Tutustu #tuoksutON-kampanjaan.

Hengitysliitto toivottaa kaikille rauhallista joulua!