Mies käyttää astmapiippua
Julkaistu: 22.12.2021

Väitöstutkimus: Ympäristön mikrobeille altistuminen voi suojata astmalta aikuisiällä

FM Maria Valkonen selvitti kahdesta laajasta eurooppalaisesta tutkimushankkeesta koostuvassa väitöskirjassaan, miten ihmiset altistuvat mikrobeille sisäympäristöissä.

Valkosen väitöstutkimuksen mukaan mikrobialtistumisen yhteyttä sairauksiin tutkitaan useimmin lapsilla, mutta sopiva mikrobialtistuminen voi suojata astmalta myös aikuisiässä.

Tutkimus antaa tietoa terveyttä edistävän sisäympäristön luomisesta koteihin tulevaisuudessa. Väitöskirja Indoor microbial exposures in relation to asthma and atopy (Sisäympäristöissä tapahtuvan mikrobialtistumisen yhteys astmaan ja atopiaan) on tarkastettavana Itä-Suomen yliopiston luonnontieteiden ja metsätieteiden tiedekunnassa.

Hengitysliiton sää- ja ilmastoriskiohjelmassa (2019–2022) lähtökohtana terveysriskien ennaltaehkäisyssä ovat muun muassa luontoyhteyden säilyttäminen ja edistäminen sekä luonnon monimuotoisuuden vaaliminen.

Ihmisen immuunipuolustusjärjestelmä ei kehity riittävästi, jos ihmisen kosketus luontoon vähenee. Erityisesti kaupungeissa asuvien ihmisten luonnollinen yhteys luonnossa olevaan terveydelle hyödylliseen mikrobilajistoon on vähentynyt. Seurauksena ihminen voi esimerkiksi allergisoitua jollekin luonnolliselle ja tavallisesti vaarattomalle asialle.

Sisäympäristössä esiintyvät mikrobit ovat pääasiassa peräisin ulkoilmasta, esimerkiksi maaperästä ja kasveista. Kaupungistuminen ja tiivis rakentaminen pirstaloivat luontoalueita ja supistavat luonnon monimuotoisuutta. Moni terveydelle hyödyllinen mikrobi häviää tai käy harvalukuisemmaksi.

Tutustu Hengitysliiton ”Sitä on nyt ilmassa” -ohjelmaan täällä.