Stumppi logo
Julkaistu: 17.1.2022
UutisetSavuttomuus

Verkkoyhteisöjen tuki on tärkeä työkalu tupakoinnin lopettamiseen

Verkkoyhteisöt tarjoavat käyttäjilleen sosiaalista tukea, joka sisältää sekä tiedollista että emotionaalista tukea. Käyttäjä voi kokea arvostuksen, vastavuoroisuuden, luottamuksellisen vuorovaikutuksen ja kumppanuuden tunteita. Tästä kaikesta seuraa ajatus yhteisön ja sen tuoman sosiaalisen pääoman hyödyllisyydestä itselle, lisääntynyttä henkistä hyvinvointia ja vähemmän stressiä.

Tammikuussa 2022 Turun yliopistossa tarkastetussa Chenglong Li’n väitöskirjassa (Individuals’ usage of smoking cessation online health communities) kiinnitettiin huomio verkkoyhteisöjen käytön jatkuvuuteen ja tiedon jakamiseen. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä Hengitysliiton ylläpitämän Stumppi-verkkoyhteisön aineistoja että Kiinassa toimivan Smoking Cessation Bar -palvelun aineistoja.

Lin mukaan käyttäjien yksilölliset ominaisuudet, kuten sukupuoli ja missä vaiheessa lopettamisprosessia henkilö on, vaikuttavat myös palvelujen käyttöön: Naisille emotionaalinen tuki vaikuttaa olevan merkityksellisempää kuin miehille. Lopettamisen alkuvaiheessa tiedollisen tuen tarve korostuu, mutta nikotiinittomuuden jatkuessa emotionaalinen tuki auttaa jaksamaan.

– On hienoa havaita, että suurin osa Lin väitöskirjan suosituksista toteutuu jo Stumppi-verkkoyhteisössä ja palveluissa, terveysasiantuntija Maija Kolstela iloitsee.

Tupakointi on edelleen yksi suurista uhkista ihmisten terveydelle ja Maailman terveysjärjestö (World Health Organization,WHO) korostaa tupakoinnin lopettamisen tuen merkitystä.

Lue lisää väitöskirjasta Turun yliopiston sivuilla.

Tutustu Stumppi-palveluihin.