näykmä helsinki
Julkaistu: 24.9.2021
UutisetIlmastonmuutosUlkoilmaVaikuttaminen

WHO suosittelee entistä tiukempia ilmanlaadun ohjearvoja

Maailman terveysjärjestö WHO julkaisi 22.9. uudet ilmanlaadun ohjearvonsa, jotka ohjaavat ilmansaasteiden vähentämiseen entisestään. Hengitysliitto vaatii osana Euroopan hengityssairaita edustavaa järjestöä EFA:a, että WHO:n suosittelemat ilmanlaadun ohjearvot asetetaan tavoitteeksi Euroopassa.

WHO antoi edelliset ilmanlaadun ohjearvot vuonna 2005. Kuluneen 16 vuoden aikana kertynyt tutkimustieto on osoittanut, että jo luultua alemmat saastemäärät lisäävät sairauksien riskiä. Tästä syystä WHO on kiristänyt ilmanlaadun ohjearvoja entisestään.

Ilmansaasteet aiheuttavat joka vuosi maailmassa noin 7 miljoonaa ennenaikaista kuolemaa. Euroopassa luku on noin 500 000. Ilmansaasteita vähentämällä voidaan ennaltaehkäistä lukuisia sairauksia aina hengityssairauksista syöpiin.

Vaikka Suomessa WHO:n tiukat ohjearvot ylittyvät vain harvoin, täälläkin ilmansaasteiden arvioidaan aiheuttavan vuosittain 1600–2000 ennenaikaista kuolemaa. Ilmansaasteiden terveyshaitat aiheutuvat suurelta osin pienhiukkasista (PM2.5). Esimerkiksi astmaan sairastumisen ja kuolleisuuden riski nousee tasaisesti pienhiukkaspitoisuuksien noustessa. Suomen pienhiukkaset on peräisin pääosin kaukokulkeumista, mutta myös teollisuuden, energiantuotannon ja puun pienpolton päästöistä sekä liikenteen pakokaasuista ja katupölystä.

Hengitysliitto vaatii, että Suomessa aletaan noudattaa WHO:n suositusta pienhiukkaspäästöissä: 5 mikrogrammaa vuodessa (µg/m3). EU:ssa ja Suomessa suositus on tällä hetkellä 25 mikrogrammaa (µg/m3).

Lue lisää aiheesta:

Helsingin Sanomista.