Vanha tuberkuloosin valistustaulu. Taulussa on teksti "Puhtaus ja päivänpaiste ovat parhaat liittolaisemme keuhkotautia vastaan." ja tekstiä kuvasta piirroskuva.

Tuberkuloosi

Tuberkuloosi on vakava sairaus, joka tarttuu ilmateitse.

Tuberkuloosin toteaminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa on tärkeää, jotta se ei leviäisi sairastuneen lähipiiriin.

Joka vuosi maailmassa noin 8 miljoonaa ihmistä sairastuu tuberkuloosiin. Heistä noin 1,4 miljoonaa kuolee sairauteen.

Yleisintä tuberkuloosi on matalatuloisissa ja keskituloisissa maissa. Tällaisia maita on etenkin Saharan eteläpuolisessa Afrikassa ja Aasiassa.

Suomi kuuluu niin sanottuihin matalan tuberkuloosin esiintyvyyden maihin. Vastasyntyneiden tuberkuloosirokotuksista eli BCG-rokotuksista luovuttiin vuonna 2006. Rokotus annetaan kuitenkin edelleen riskiryhmiin kuuluville lapsille. Uusia tartuntatapauksia todetaan vuosittain alle 300. Vaikka sairastuneiden määrä on vähentynyt, ei tuberkuloosi ole hävinnyt kokonaan.

Lisää tietoa tuberkuloosista löydät osoitteesta www.tuberkuloosi.fi.

Hyväksy markkinointievästeet katsoaksesi videon.
Videolla keuhkosairauksien erikoislääkäri Tuula Vasankari kertoo Suomen ja maailman tuberkuloositilanteesta (2021) ja siitä, millaisia haasteita tuberkuloosi aiheuttaa ja miten sairautta hoidetaan.