Tutustu vertaistukijoihin

Hengitysliitossa on 16 vertaistukijaa, 12 vertaispuhelinvastaajaa ja 9 verkkovertaisohjaajaa valmiina tukemaan sinua. Tällä sivulla pääset tutustumaan tarkemmin osaan heistä.

Ota yhteyttä

Saat yhteyden vertaistukijoihin järjestöasiantuntijamme Riitta Palovuoren kautta: riitta.palovuori@hengitysliitto.fi.

Hengitysliiton vertaistukijoihin kuuluvat:

Krista, Rovaniemi

Kristalle vertaistuki on tullut tutuksi sekä saajan että antajan näkökulmasta. Hänen aiheitaan ovat astma ja uniapnea. Voimavaroja arjesta selviytymiseen hän saa musiikista ja liikunnasta.

Krista tarjoaa vertaistukea puhelimitse, sähköpostitse ja Teams-sovelluksella.

Eija, pääkaupunkiseutu

Eija jakaa mielellään tietojaan ja vertaistukea astmasta ja uniapneasta. Voimaa arkeen hän saa liikunnasta. Hän tietää käytännön kokemuksistaan, miten selvitä ja mikä antaa voimia sekä tukee jaksamista.

Eija toimii vertaistukijana, vertaisryhmän ohjaajana ja kokemustoimijana. Hän tarjoaa vertaistukea mieluiten sähköpostitse.

Petri, Lappi

Petri on elänyt lapsuudestaan asti astman kanssa. Keski-iässä löytyneen keuhkosyövän myötä tuli elämään myös keuhkoahtauma. Petri on sairastunut myös pitkäkestoiseen koronatautiin. Monen ammatin osaajana hän on tottunut selviämään erilaisista elämäntilanteista.

Vertaistukikeskusteluja Petri käy keuhkoahtaumataudista ja astmasta Teams- ja Toivo-sovellusten välityksellä.

Satu, Kokkola

Satu tietää, miten vakava sairaus mullistaa koko perheen elämän. Hän on valmis kuuntelemaan ja vaihtamaan kokemuksia omaisen näkökulmasta. Keskustelun aiheena voi olla niin itsestä huolen pitäminen kuin se, mistä on mahdollista saada voimavaroja esimerkiksi silloin kun sairaus etenee, vanhennutaan, on parisuhteen kipuiluja tai talouteen liittyviä asioita päätettävänä.

Satu on sekä vertaistukija että kokemustoimija. Hänet tavoittaa puhelimitse ja Teams-sovelluksella.

Kaj, Tuusula

Kaj poltti noin puoli miljoonaa tupakkaa ennen sairastumistaan keuhkoahtaumatautiin. Hän on elänyt sairautensa kanssa reilut 20 vuotta ja tarjoaa tukea samaa sairautta sairastaville sekä tupakointia lopettaville.

Kaj toimii aktiivisesti sekä vertaistukijana että kokemustoimijana. Hän on myös ohjannut yli 50 vertaistukiryhmää tupakasta eroon pyrkiville.

Irma, Etelä-Suomi

Irmalla on yli 50 vuoden kokemus astman kanssa elämisestä. Arkielämä sujuu joinain päivinä paremmin kuin toisina. Astma ei kuitenkaan rajoita elämää, ja Irma käy niin kuntosalilla, vesijuoksussa kuin jumpassakin.

Irma on sekä vertaistukija että Hengitysliiton kouluttama kokemustoimija ja keskustelee mielellään astmaan liittyvistä aiheista. Hän tarjoaa vertaistukea puhelimitse, sähköpostitse ja Teams-sovelluksella.

Anna-Liisa, Pohjois-Pohjanmaa

Anna-Liisa on vertaistukija, vertaisohjaaja ja kokemustoimija, jolla on paljon kokemusta sekä omista että läheisten sairauksista. Hän tarjoaa vertaistukea uniapneaan ja bronkiektasiaan liittyvissä asioissa.

Anna-Liisan tavoittaa puhelimella, sähköpostilla sekä Teams-sovelluksella.

Jaana, Keski-Uusimaa

Jaanalla astman oireet alkoivat jo nuorena, joten hänellä on aiheesta kokemusta pitkältä ajalta. Vuosien varrella hän on saanut paljon apua vertaistuesta ja haluaa nyt itse tarjota tukea sitä tarvitseville.

Jaanan kanssa voi keskustella sähköpostitse tai puhelimitse.