kerrostalo parvekkeita
Julkaistu: 27.8.2021
UutisetHengitysterveysSavuttomuus

Asuinyhteisöjen tupakointikieltoa on helpotettava tupakkalaissa

Hengitysliitto muistuttaa Savuton Suomi päivänä 27.8. siitä, että savuttomat asuinyhteisöt suojelevat meitä kaikkia terveyshaitoilta.

Korona-aikana erityisesti parveketupakoinnin aiheuttamat terveys- ja viihtyvyyshaitat ovat korostuneet, kun ihmiset ovat viettäneet enemmän aikaa kotona. Asuinyhteisöjen tupakointi on ongelma, johon on nykyisellään hankala puuttua. Tupakointikiellon hakeminen edellyttää muun muassa laajoja selvityksiä, joihin taloyhtiöillä ei välttämättä ole taloudellisia resursseja.

”Nykyinen sääntely ei riittävästi turvaa oikeutta raittiiseen hengitysilmaan asuntoyhteisöissä. Tupakkalaissa tulee helpottaa asukkaan hallinnassa olevassa asunnossa, parvekkeella tai esimerkiksi rivitalon pihalla tapahtuvan tupakoinnin kieltämistä”, Hengitysliiton terveysasiantuntija Maija Kolstela sanoo.

Jos asuinyhteisöjen tupakointiongelma on nostanut päätään korona-aikana, on moni myös lopettanut tupakoinnin koronan vuoksi. Suomen ASHin teettämän tutkimuksen mukaan kuluneen vuoden aikana tupakoinnin on lopettanut Suomessa jopa 10 000 henkilöä koronan vuoksi. Lisäksi edelleen tupakoivista lähes 60 prosenttia haluaa lopettaa.

”Nyt kun lopettamishalukkuutta on paljon ilmassa, on huolehdittava siitä, että tupakoinnin lopettamisen tukipalvelut ovat kaikkien saatavilla”, Hengitysliiton terveysasiantuntija Maija Kolstela muistuttaa.

Hengitysliitto toi 7.6.2021 antamassaan lausunnossa esille, että vähittäismyyntipakkauksien merkintöihin sisällytetään Stumppi-neuvonnan puhelinnumero 0800 148 484. Hengitysliiton koordinoima Stumppi-neuvonta tarjoaa henkilökohtaista tukea tupakoinnin lopettamiseen. Neuvonta on soittajalle maksutonta ja valtakunnallisesti saatavilla.