elinsiirtoviikko 2021 kampanjakuva
Julkaistu: 1.10.2021
UutisetHengityssairaudet

Elinsiirtoviikolla kiitetään elimensä luovuttaneita hengenpelastajia

Suomessa yli 550 ihmistä odottaa elinsiirtoa. Siirrettävistä elimistä on jatkuva pula. Munuais- ja maksaliitto toteuttaa 4.–9.10. ”Kiitos, että olet luovuttaja” -kampanjan, jossa elinsiirron saaneet kertovat, mitä itselleen tärkeää he eivät voisi tehdä ilman hengen pelastanutta elinsiirtoa.

Suomessa tehdään munuaisen-, maksan-, sydämen-, keuhkon-, haiman- ja ohutsuolensiirtoja. Vuosittain elinsiirtoja tehdään noin 400, joista noin 20 on keuhkonsiirtoja. Kaikille uusi elin ei ehdi ajoissa, 5–10 prosenttia elinsiirtoa odottavista menehtyy odottaessaan sopivaa elintä. Elinsiirto pelastaa hengen tai parantaa merkittävästi elämänlaatua ja eliniän odotetta.

Lain mukaan jokainen on elinluovuttaja, jos ei ole sitä eläessään kieltänyt. Tiedossa oleva elinluovutustahto nopeuttaa kuitenkin elinluovutusta ja uutta elintä odottavien hengen pelastamista. Se kertoo tahdon selkeästi myös omaisille, joiden kanssa lääkärit aina keskustelevat elinluovutuksesta.

Elinluovutustahdon voi ilmaista lompakkoon laitettavalla elinluovutuskortilla www.elinluovutuskortti.fi tai elinluovutuskortti-sovelluksella, joka on ladattavissa sovelluskaupoista ilmaiseksi. Tahdon voi ilmaista myös kirjaamalla tahdon Omakantaan tai vain kertomalla sen omaisilleen.

Munuais- ja maksaliiton Kiitos, että olet luovuttaja” -kampanjassa kahdeksan elinsiirron saanutta kertoo elämästään elinsiirron jälkeen ja kiittää tuntematonta luovuttajaa. Kampanjavideoihin voi tutustua täällä.

Hengitysliitto toimii elinluovutusten edistämiseen tähtäävässä tiedotustoiminnassa yhdessä Munuais- ja maksaliiton, Näkövammaisten liiton, Suomen Diabetesliiton, Suomen Sydänliiton ja Sydän- ja keuhkosiirrokkaat – SYKE ry:n kanssa. Mukana ovat myös SPR Veripalvelu ja Regea kudospankki ja solukeskus sekä elinsiirtolääkäreitä.