Lähikuva keski-ikäisestä naisesta puistossa aurinkoisena kesäpäivänä.
Julkaistu: 21.5.2021
UutisetHengityssairaudetHengitysterveys

Hengitysliitto lahjoittaa hengityksen apuvälineitä sairaaloille

Hengitysliitto lahjoittaa vuoden 2021 aikana keskussairaaloille eri puolille Suomea hengityksen apuvälineitä, joita voidaan käyttää muun muassa hengityssairaiden hoidossa ja kuntoutuksessa.

”Taloushaasteet ovat kaikkien julkisen sektorin sairaaloiden arkea, joten hyvät lahjoitukset otamme lämpimästi kiittäen vastaan”, Keski-Pohjanmaan keskussairaalan keuhkoklinikan ylilääkäri Hanna Rinne iloitsee.

Keski-Pohjanmaan keskussairaalan lisäksi laitteita lahjoitetaan keväällä ja kesällä Kuopion yliopistolliselle sairaalalle ja Keski-Suomen Sairaala Novalle. Lahjoitettavia laitteita ovat MYAirvo -laitteet, kannettavat matkahappirikastimet, kannettavat lääkesumuttimet sekä puhalluspullot.

MYAirvo -laitteella hoidetaan muun muassa keuhkosairauksia, jotka aiheuttavat hengitysvajautta. Kannettavia matkahappirikastimia käytetään korjaamaan elimistön hapenpuutetta kodin ulkopuolella esimerkiksi liikunnan aikana ja kauppa-, mökki- tai lääkärikäynneillä. Kannettavilla lääkesumuttimilla annostellaan sisäänhengitettäviä nestemäisiä lääkkeitä. Pulloon puhallus on tehokas limanpoistomenetelmä.

Laitteet on hankittu lahjoituksista, keräyksistä ja arpajaisista saaduilla varoilla. Keräyksistä, lahjoituksista ja arpajaisista saadut varat mahdollistavat myös Hengitysliiton laajan tiedon tuottamisen, vertaistoiminnan ja monipuolisen järjestötyön.

Kiitos kaikille lahjoittajille! Jos innostut auttamaan hengityssairaita, voit lahjoittaa meille osoitteessa hengitysliitto.fi/lahjoita. Jokainen lahjoitus on tärkeä.