rokotus korona
Julkaistu: 22.11.2022
UutisetHengityssairaudet

Hengitysliitto suosittaa ottamaan pneumokokkirokotteen

Pneumokokkirokote otetaan vain kerran, ja sen tehon on katsottu säilyvän koko loppuelämän ajan.

Pneumokokkibakteerin aiheuttama keuhkokuume ja verenmyrkytys vaarantavat vuosittain monen hengen. Vaara on todellinen erityisesti riskiryhmiin kuuluville. Jos sinulla ei vielä ole pneumokokkirokotetta, suosittelemme harkitsemaan sen ottamista.

Riskiryhmiin kuuluvat pikkulasten lisäksi iäkkäät yli 65-vuotiaat sekä monet pitkäaikaissairauksia sairastavat ihmiset. Kroonisia keuhkosairauksia, sydän- ja verisuonisairauksia, diabetesta, munuaissairauksia ja reumaa sairastaville sekä immuunipuutospotilaille suositellaan pneumokokkirokotteen ottamista.

Pneumokokkirokotteen voi ottaa iästä ja vuodenajasta riippumatta. Jo kerran bakteerin aiheuttaman sairauden kokeneenkin kannattaa ottaa rokote. Rokote otetaan vain kerran, ja sen tehon on katsottu säilyvän koko loppuelämän ajan.

Tällä hetkellä maksuttoman pneumokokkirokotteen saavat alle 5-vuotiaat lapset, kantasolusiirron saaneet sekä vaikeaa munuaissairautta sairastavat alle 75-vuotiaat. Muille pneumokokkirokote on omakustanteinen.

Toimi näin, jos haluat rokotteen:

• Pyydä hoitavalta lääkäriltä resepti rokotteeseen.
  • Nouda lääke apteekista.
  • Varaa terveyskeskuksesta aika rokottamiselle.

Miltä hengitystieinfektioilta aikuiset voivat rokotuksilla suojautua? Millaisia rokotteita ovat influenssa-, pneumokokki- ja koronarokotukset? Mitä rokottaminen tarkoittaa ja miten ne meitä suojaavat? Osallistu Aikuisten rokotukset hengitystieinfektioiden torjunnassa -verkkotilaisuuteen 1.12.2022. Katso lisätiedot ja ohjeet osallistumiseen.