Mietteliäs iäkäs nainen. Nainen näyttää miettivän ravintoon liittymiä asioita, sillä hänen takanaan on iso määrä erilaisia hedelmiä ja mehuja.
Julkaistu: 30.9.2022

Hengitysliitto tukee myös painonhallinnassa

Tuoreen suomalaisen väestötutkimuksen mukaan lihavuus tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Kustannuksiin vaikuttaa erityisesti lihavuuden aiheuttamien lisäsairauksien määrä. Kustannuksiin lasketaan suorat terveydenhuollon ja korvattavien reseptilääkkeiden kulut.

Ylilääkäri Kirsi Pietiläinen HUSista painottaa Ylen tekemässä verkkouutisessa 22.9. ettei lihavuus ole ihmisen oma valinta. Tutkimuksen mukaan valtaosa lihavista sairasti aineenvaihdunnan sairauksia, kuten korkeaa kolesterolia, veren suurentuneita rasva-arvoja, verenpainetautia ja tyypin 2 diabetesta tai sen esiastetta. Lihavien lisäsairauksista kalliimmiksi kävivät tuki- ja liikuntaelinsairaudet sekä sydän- ja verisuonisairaudet.

Tutkimuksessa ihmiset jaoteltiin normaalipainoisiin, ylipainoisiin ja lihaviin painoindeksin mukaan. Ihmisen painoon vaikuttaa moni lääketieteellinen ja biologinen asia, johon ei voi itse vaikuttaa. Tarvitaan ennaltaehkäisevää tukea sekä moniammatillista hoitoa.

Hengitysliitto on julkaissut verkossa ravintoon ja ruokavalioon liittyviä ohjeita, jotka tukevat hengityssairaan painonhallintaa. Katso ohjeista, miten sairaudentila ja paino vaikuttavat ravitsemussuosituksiin. Sivuilla kerrotaan myös ylipainon biologiasta ja terveysvaikutuksista sekä terveellisestä painonhallinnasta. Syksyllä järjestämme verkossa Lempeä painonhallinta -tapahtumia, tule mukaan 29.11.