mervi puolanne pfizerin paneelikeskustelussa
Julkaistu: 14.10.2021

Hengitysliitto vaikuttaa: Sairauksien ennaltaehkäisy ja rokotukset

Järjestöjohtaja Mervi Puolanne nosti esille Hengitysliiton jäsenten rokotuksiin liittyvät näkemykset lääkeyhtiö Pfizerin järjestämässä ”Ennaltaehkäisyn tulevaisuus, Pfocus 2021” -tapahtumassa 12.10.

Hengitysliiton 2020 kuulemisviikkojen kyselyyn vastanneet suhtautuivat pääosin myönteisesti rokotteisiin. Silti heidän tietoisuutensa omista rokotteistaan jäi vajaaksi: noin kolmannes vastaajista ei ollut selvillä omasta rokotushistoriastaan, yli puolet ei tiennyt tai muistanut mitkä rokotteet pitää uusia ja milloin se pitää tehdä. Siksi on tarpeellista, että tulevaisuudessa Omakannassa rokotustiedot näkyvät omalla välilehdellään, josta jokainen voi tilanteensa tarkistaa.

Päättäjät voivat terveydenhoidon voimavaroja vahvistamalla vaikuttaa myös siihen, että lääkäreillä ja hoitajilla on aikaa muistuttaa vastaanotolla nykyistä aktiivisemmin rokotuksista. Hengitysliiton arvion mukaan vaikeaksi koettujen asioiden puheeksi otto voi lisätä motivaatiota toimia suositusten mukaisesti. Ihmisillä on halu toimia oikein, mutta he tarvitsevat tietoa ja keskustelua siitä, mitä merkitystä rokotteella on henkilökohtaisesti. Jokaisella pitää olla mahdollisuus ymmärtää rokotteen hyödyt ja rokottamatta jäämisen haitat.

– Yhteiskunnalle olisi terveystaloudellisesti edullista antaa pneumokokkirokote yli 65-vuotiaille. Hengitysliiton jäsenet toivovat rokotussuojan laajentamista, Mervi Puolanne kiteyttää.

Itä-Suomen yliopiston professori Janne Martikaisen mukaan terveydenhoidossa tarvitaan tulevaisuudessa painopisteen muutos hoidosta ennaltaehkäisyyn, sillä ennaltaehkäisy tulee yhteiskunnalle edullisemmaksi. Elintapaohjaus on Martikaisen mukaan hyvä keino vaikuttaa ihmisten arkisiin valintoihin, joilla voidaan ehkäistä pitkäaikaissairauksien kehittymistä.

Lue lisää, miten Hengitysliitto nostaa esille oikeutta hyvään hoitoon ja ohjattuun omahoitoon aluevaaleissa 2022.