Takkiin sonnustautunut mies ulkona kaupungilla. Miehellä on kasvoillaan kasvomaski.
Julkaistu: 3.5.2021
UutisetHengityssairaudetKoronaTiedotteet

Kasvomaski suojaa myös siitepölyltä

Kaikki nuha ei ole koronaa, eikä joka aivastuksesta tarvitse pelästyä. Mutta niin kauan, kun koronapandemia kestää, saavat erilaisia allergiaoireita omaavat tavallista enemmän pitkiä katseita osakseen kanssaihmisiltä. Omaa ja muiden mielenrauhaa sekä terveyttä kannattaa suojata kasvomaskin käytöllä, vaikka ensimmäinen rokotus olisi jo otettu.

Ilmastonlämpenemisen seurauksena siitepölykausi on sekä aikaistunut että pidentynyt, minkä vuoksi erilaiset allergiaoireet lisääntyvät ja kestävät pidempään. Toistaiseksi merkittävimmät allergiakasvimme ovat leppä, koivu, erilaiset heinät, pujo, maruna ja marunatuoksukki. Kasvien vieraslajien määrän kasvu merkitsee samalla kuitenkin uusia allergisoivia kasveja elinympäristöömme.

Ilman korkeat siitepölypitoisuudet ovat yhteydessä COVID 19 eli koronataudin tartuntatiheyteen. Korkea siitepölypitoisuus, osittain yhdessä ulkoilman kosteuden ja lämpötilan kanssa, heikentää immuunijärjestelmän puolustusreaktiota kausiluonteisia viruksia vastaan. Ilmiöllä ei ole yhteyttä siitepölyallergiaan.

Suosittelemme suojaamaan itseä kasvomaskeilla myös siitepölyltä ja seuraamaan siitepölytiedotuksia (esimerkiksi www.norkko.fi), sillä siitepölyn laatu ja määrä vaihtelevat maaliskuusta elokuuhun. Siitepöly aiheuttaa tulehduksen limakalvoille ja pahentaa astman oireita. Lisäksi siitepölyallergian oireita voivat olla:

• vesinuha
  • aivastelu
  • nenän kutina ja tukkoisuus
  • yskänärsytys
  • astmaoireet
  • silmien ärsytys, punoitus, kutina, kirvely ja kyynelvuoto
  • atooppinen ihottuma
  • voimakas väsymys.

Oireita voi lievittää antihistamiineilla ja silmätipoilla, paikallisesti annosteltavalla nenäsuihkeella ja siedätyshoidolla. Jos sairastaa astmaa ja oireet pahentavat astman hoitotasapainoa, on syytä lisätä ohjeen mukaan astmalääkitystä ja jos tämä ei auta, hakeutua lääkärin vastaanotolle.

Allergiat ja tulehdusperäiset sairaudet ovat yleistyneet teollisissa maissa, kun luonnon monimuotoisuus ja ihmisten luontoyhteys ovat vähentyneet. Hengitysliiton sää- ja ilmastoriskiohjelma ”Sitä on nyt ilmassa” tarjoaa ratkaisuja, joilla luonnon monimuotoisuutta ja ihmisten luontoyhteyttä voi arjessa edistää.

Moni lähiluontoon liittyvä tärkeä asia päätetään kuntatasolla. Keskustelua ratkaisuista kuntavaalien alla herättävät myös hengitysyhdistykset kautta maan.

Lue lisää verkkosivuiltamme:

Siitepölystä.
Sää- ja ilmastoriskiohjelmasta.

Lisätiedot:

Mervi Puolanne
järjestöjohtaja
p. 040 588 2782
mervi.puolanne(at)hengitysliitto.fi

80 vuotta työtä sen puolesta, että Suomessa on hyvä hengittää.