talvi hiekoitus silta
Julkaistu: 5.3.2021
UutisetHengityssairaudetHengitysterveysKoronaTiedotteet

Katupölyn määrää ja haittoja voi vähentää, kun toimii jo hankikeleillä

Kevät tuo mukanaan katupölyn ja sen haitat hengitysterveydelle. Vastuullinen kuntapäättäjä valitsee kuntalaisille turvalliset ratkaisut niin liukkailla keleillä, kuin katupölyaikaankin.

Hohtavat hanget ja hiihtokelit ympäri Suomen kertovat hienosta talvesta. Lunta on tullut runsaasti ja sen vuoksi myös katuja on jouduttu hiekoittamaan paljon. Runsaalla hiekoituksella on kääntöpuolensa, se voi pahentaa kevään katupölytilannetta.

Hiekoitukseen on suositeltavaa käyttää vähemmän pöllyävää pestyä sepeliä ja hyvälaatuista hiekkamursketta.

– Katujen hiekoittamisesta ei pidä tinkiä. Tärkeää on, että hiekoitus ajoitetaan ja kohdennetaan oikeisiin paikkoihin läpi talven, järjestöjohtaja Mervi Puolanne sanoo.

– On tärkeää, että kunnissa osataan varautua myös katujen puhdistustöihin oikein. Katupölyn haittojen ehkäisyssä on oleellista kerätä ja pestä hiekoitushiekka pois mahdollisimman varhain, Puolanne jatkaa.

Vastuullinen kuntapäättäjä huolehtii, että talviaikaiseen lumen- ja hiekanpoistoon on panostettu. Tavoitteeksi kannattaa ottaa hiekoitushiekan poisto 2 viikossa. Vettä suositellaan käytettäväksi hiekanpoistossa, sillä se estää pölyämistä. Kadut kannattaa pestä puhdistusurakan lopuksi.

Katupölyn määrään voi vaikuttaa myös suosimalla kaavoitusvalinnoista alkaen joukkoliikennettä, pyöräilyä ja kävelyä.

Katupöly lisää tulehduksia ja keuhkokuumetta, jotka aiheuttavat vuosittain 50–60 ennenaikaista kuolemaa hengityssairauksia ja sydän- ja verisuonitauteja sairastavilla. Katupölyn aiheuttamat vastaanottokäynnit kuormittavat koronan takia äärirajoilla toimivaa terveydenhuoltoa.

Katupölystä suurin osa on karkeita hiukkasia, jotka lisäävät lasten riskiä sairastua astmaan. Haitallisin osa on alle 2,5 mikrometrin kokoiset PM2,5-pienhiukkaset, jotka lisäävät etenkin hengityssairailla terveyspalveluiden käyttöä sekä poissaoloja työstä ja koulusta.

Lisätiedot:

Mervi Puolanne
järjestöjohtaja
Hengitysliitto
www.hengitysliitto.fi

Lue lisää katupölystä Hengitysliiton verkkosivuilta.

Tutustu myös: Sitä on nyt ilmassa – Hengitysliiton ohjelma sää- ja ilmastoriskeihin varautumiseen sekä niiden vähentämiseen (2019–2022). Löydät ratkaisuja, joita jokainen voi tehdä omassa elämässään sää- ja ilmastoriskien ehkäisemiseksi.