rokotus korona
Julkaistu: 25.10.2021
UutisetHengityssairaudetHengitysterveysKorona

Koronarokote suojaa tehokkaasti sairaalahoidolta

Hengitysliitto kehottaa kaikkia ottamaan koronarokotteen ja suosittelemaan sen ottamista myös muille. Kasvomaskia kannattaa edelleen käyttää, vaikka osassa julkista liikennettä maskipakko muuttuukin suositukseksi.

Koronan takia sairaalahoitoon tällä hetkellä joutuvilla on yksi yhteinen tekijä: rokottamattomuus. Suurin tällä hetkellä sairaalahoitoon joutuva ryhmä on täysin rokottamattomat. Rokotetuista suurin ryhmä on yhden rokoteannoksen saaneet. Molemmat rokoteannokset saaneista sairaalahoitoon joutuvat vain hyvin harva, pääasiassa he ovat ikääntyneitä tai sellaisia, joiden immuunivaste on jostain syystä alentunut, kerrotaan Ilta-Sanomissa 22.10. julkaistussa uutisessa.

Merkittävimmät tehohoidolle altistavat perussairaudet ovat keuhkosairaus ja diabetes. Myös ylipaino altistaa koronainfektion vaikealle muodolle. Kesästä alkaen aiempaa suurempi osa tehohoitoa tarvinneista koronapotilaista on kuitenkin ollut vailla merkittäviä pitkäaikaissairauksia.

Hengitysliitto kehottaa kaikkia kantamaan vastuunsa ja ottamaan koronarokotteen. Kasvomaskia kannattaa edelleen käyttää julkisissa paikoissa, kuten julkisissa kulkuvälineissä. Sosiaalisessa mediassa ja verkossa julkaistuihin rokotevastaisiin juttuihin kannattaa suhtautua kriittisesti. Apua väärän tiedon tunnistamiseen löydät Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta.