Kaksi suurta palapelin palasta
Julkaistu: 17.5.2022
UutisetHengityssairaudetVertaistoiminta

Koronasta kuntoon -hanke käynnistyy: verkkokurssit ja -vertaisryhmät toipuvien tueksi

Keuhkoterveyden asiantuntijajärjestö Filha ry:n ja Hengitysliitto ry:n tuoreen Koronasta kuntoon -hankkeen verkkokurssit ja verkkovertaisryhmät tarjoavat tietoa ja tukea koronasta toipumiseen. Toimintaa kehitetään yhdessä osallistujien kanssa.

Suomessa on tuhansia koronan jälkeen pitkittyneesti oireilevia ihmisiä. Koska oireet voivat olla hyvin moninaisia ja aaltoilevia, on toipuminenkin yksilöllistä.

Hoidolle, kuntoutukselle sekä tuelle on suuri tarve. Filha ry on käynnistänyt koronasta kuntoon -hankkeen, joka tarjoaa tietoa ja tukea koronan jälkeen pitkittyneesti oireilevien omatoimiseen toipumiseen. Toiminta täydentää sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita. Hengitysliitto ry toimii hankejärjestökumppanina.

– Hengitysliitto kokee ensiarvoisen tärkeäksi, että uusia palveluja kehitetään osallistujien yksilöllisten tarpeiden mukaan, Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi puolanne kertoo.

Avoin verkkokurssi, haku intensiiviverkkokursseille ja haku verkkovertaisryhmiin avataan 31.5.2022. Lisätietoa toiminnasta: www.koronastakuntoon.fi.

Tietoa ja tukea toipumiseen verkkokursseilla ja verkkovertaisryhmissä

Koronasta kuntoon -hankkeen toiminta koostuu maksuttomista verkkokursseista sekä verkkovertaisryhmistä:

• Avoimella Koronasta kuntoon -verkkokurssilla saat tietoa pitkittyneistä koronaoireista sekä niistä toipumisesta. Kurssin aiheina ovat muun muassa turvallinen liikkuminen ja liikunta, rasituksensieto ja omaseuranta, rentoutuminen ja hengitys, itselle tärkeiden asioiden vahvistaminen, sosiaaliturva ja palvelut sekä usein kysytyt kysymykset.
  • Koronasta kuntoon -intensiiviverkkokurssilla syvennytään edellä mainittuihin avoimen kurssin teemoihin. Kurssilla järjestetään asiantuntijoiden ohjaamia ryhmätapaamisia verkossa. Intensiiviverkkokurssin suunniteltu kesto on 8 viikkoa.
  • Koronasta kuntoon -verkkovertaisryhmissä osallistujat voivat jakaa omia kokemuksiaan ilman paineita tai odotuksia, tasavertaisesti muiden kanssa. Vertaisohjaajat koulutetaan. Yhden verkkovertaisryhmän suunniteltu kesto on 6 kuukautta.

Toimintaa kehitetään yhdessä osallistujien kanssa

Koronasta kuntoon -hankkeen verkkokurssien sisältöjä ja verkkovertaisryhmien toimintaa suunnitellaan ja kehitetään yhdessä osallistujien kanssa. Hankkeen suunnitteluvaiheessa keväällä 2021 Filha ry toteutti verkkokyselyn pitkittyneestä koronasta oireileville. Kyselyyn vastasi 207 vastaajaa ja vastauksissa nousi esiin laaja-alainen ja monipuolinen tiedon ja tuen tarve.

Lisätietoa verkkokursseista ja verkkovertaisryhmistä

Lisätietoa hankkeesta: Herkko Ryynänen, herkko.ryynanen@filha.fi, 044 901 6614

Koronasta kuntoon tarjoaa tietoa ja tukea pitkittyneestä koronataudista oireilevien toipumiseen. Hanke ei ota kantaa yksilöiden henkilökohtaiseen terveydentilaan eikä järjestä hoitoa, kuntoutusta tai terapiaa Hanke toimii STEA-avustuksella vuosina 2022–2024. Hanketta hallinnoi Filha ry ja hankejärjestökumppanina toimii Hengitysliitto ry.