Nainen sauvakävelyllä metsäpolulla keskellä talvea.
Julkaistu: 10.1.2022
UutisetHengityssairaudetLiikunta

Liikunta parantaa keuhkojen terveyttä

Itselle sopivaa, turvallista liikuntamuotoa kannattaa etsiä, sillä liikkuminen on hyvästä kaikille ihmisille. Hengästymistä ei tarvitse pelätä edes astmaa tai keuhkoahtaumatautia sairastavan.

Vinkkejä liikuntaan saa Hengitysliiton verkkosivuilta, Youtube-kanavalta sekä Hengitä ja hengästy -oppaasta. Opas on saatavilla myös ruotsin ja englannin kielillä.

Hengitysliitto on ollut mukana kehittämässä hengityssairaille liikkumispolkuja Pirkanmaalle yhdessä Pirkanmaan sairaanhoitopiirin kanssa vuosien 2014−2018 aikana. Lisäksi yhteistyötä tehdään Liikkuva Aikuinen -ohjelman, Suomen Apteekkariliiton ja liikunnan aluejärjestöjen kanssa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö palkitsi pitkäjänteisen työn Liikkuva Aikuinen -palkinnolla joulukuussa 2021. Palkinto kannustaa jatkamaan liikunnan edistämistä sekä hengityssairaille että kaikille muille suomalaisille ikään ja kuntoon katsomatta.

Lue Ylen uutinen ja katso videohaastattelut.