tutkimus suurennuslasi diagrammi
Julkaistu: 24.8.2021
UutisetHengityssairaudetKorona

Tutkimus: Moni sairaala­hoidossa olleista koronapotilaista oireilee vielä puolen vuoden jälkeen

Vaikean koronataudin takia Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin osastoilla keväällä 2020 hoidetuista potilaista 90 prosentilla oli ainakin yksi oire vielä puoli vuotta sairastumisen jälkeen, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. Yleisimmät oireet olivat väsymys, uupumus ja uniongelmat sekä hengenahdistus.

– Toipuminen on pitkäaikaista missä tahansa vakavassa hengitystieinfektiossa, joka johtaa tehohoitoon, mutta kyllähän oireita ilmeni tutkimuksessa paljon. Viesti on se, että vaikeahoitoisen koronataudin sairastaneet tarvitsevat kuntoutusta sekä tukea ja heitä on hyvä seurata, tutkimuksen vastuututkija ja Filha ry:n pääsihteeri Tuula Vasankari kertoo Ilta Sanomissa.

Tutkimuksessa selvisi myös, että naisilla oli enemmän pitkäaikaisia oireita kuin miehillä. Myös korkea ikä, suuri painoindeksi, uniapnea ja pitkä hengityslaitehoito olivat yhteydessä huonompaan elämänlaatuun puolen vuoden päästä sairastumisesta.

–  Tämä tutkimus on hyvin tärkeä, sillä koronaan sairastumisesta ja siitä toipumisesta tarvitaan tutkittua tietoa, Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne sanoo.

–  Mielestämme on tärkeä seurata jatkossa erityisesti niitä henkilöitä, jotka oireilevat vielä 6 kuukautta sairastumisensa jälkeen. On selvitettävä, jääkö koronan sairastamisesta pysyviä oireita ja onko jokin tekijä, esimerkiksi ikä tai sukupuoli, niille erityisen altistava, Puolanne tähdentää.

Tutkimuksen teki keuhkosairauksien asiantuntijajärjestö Filha ry yhdessä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kanssa. Hengitysliitto toimi tutkimuksen rahoittajana, varat tähän on saatu liitolle osoitetusta testamenttilahjoituksesta. Testamenttilahjoitukset mahdollistavat osaltaan myös järjestötoiminnan laajuuden tänä päivänä. Hengitysliitto on jo 80 vuoden ajan tehnyt merkityksellistä työtä hengityssairaiden hyvän elämän ja hengitysterveyden puolesta.

Lue tutkimuksesta lisää Filha ry:n tiedotteesta.