Lapsi leikkii hiekkalaatikossa ämpäreillä
Julkaistu: 16.8.2022

Monimuotoinen hiekka hiekkalaatikossa tekee hyvää lapsille

Tuoreen tutkimuksen mukaan päiväkotilasten immuunijärjestelmän säätely voi parantua jo kahdessa viikossa leikkimällä hiekkalaatikossa, jossa hiekka sisältää monimuotoisen luonnon mikrobiston.

Luonnonvarakeskuksen (Luke), Helsingin yliopiston ja Tampereen yliopiston tutkimus paljastaa, että päiväkotilasten immuunijärjestelmän säätely voi parantua jo kahdessa viikossa leikkimällä hiekkalaatikossa, jonka hiekkaa on rikastettu luonnon mikrobeilla.

Tutkimuksessa päiväkodit jaettiin kahteen ryhmään, joista osa sai mikrobirikastettua hiekkalaatikkohiekkaa ja osa samannäköistä hiekkaa ilman monimuotoista mikrobistoa. Rikastetussa hiekassa oli samoja mikrobeja, joita löytyy esimerkiksi metsästä. Tutkimuksen tuloksena ihon mikrobisto muuttui vain niillä lapsilla, jotka olivat leikkineet mikrobistoltaan rikastetussa hiekkalaatikossa.

Lasten immuunijärjestelmän häiriöt, kuten allergiat, astma, atopia ja tyypin 1 diabetes ovat lisääntyneet kaupungistuneissa yhteiskunnissa. Yhtenä syynä tähän on riittämätön kosketus monimuotoiseen luontoon, mikä yksipuolistaa elimistön mikrobistoa.

Hengitysliitto korostaa sää- ja ilmastoriskiohjelmassaan mikrobialtistuksen tarpeellisuutta. Tutustu ohjelmaan täällä. Monimuotoinen hiekka hiekkalaatikossa on yksi hyvä konkreettinen vinkki arjen keinoista lisätä mikrobialtistusta.

Katso myös luontoyhteyden vaalimiseen liittyvä verkkosisältömme, josta löydät paljon hyödyllistä tietoa oman luontosuhteen parantamisesta. Siirry sivulle tästä.

Tutkimus A Placebo-controlled double-blinded test of the biodiversity hypothesis of immune-mediated diseases: Environmental microbial diversity elicits changes in cytokines and increase in T regulatory cells in young children on julkaistu Sciencedirect-verkkosivulla.