Kuva keskustelevasta vertaisryhmästä.
Julkaistu: 28.2.2022
UutisetHengityssairaudet

Myös harvinaisille löytyy vertaistukea

Hengityssairautta sairastavalla on usein tarve vaihtaa kokemuksia ja tietoa toisen samaa sairautta sairastavan. Monelle on vapauttavaa keskustella toisten samassa tilanteessa olevien kanssa sairaudesta ja sen hoidosta.

Vertaistoiminnassa voi puhua avoimesti ja luottamuksellisesti omasta sairaudesta, muista vaikeista asioista sekä saada voimaa arkeen. Vertainen on vierellä kulkija, joka auttaa sinua löytämään uusia näkökulmia ja polkuja eteenpäin. Myös sairastuneen läheiset hyötyvät vertaistuesta.

Hengitysliitto järjestää diagnoosikohtaisia vertaistapaamisia. Verkkovertaisryhmät kokoontuvat yleensä 4–10 kertaa vuodessa. Vaihtoehtona on myös kahdenkeskinen vertaistuki.

Lue Hengitysliiton harvinaisten keuhkosairauksien asiantuntijan Marika Kiikala-Siukon Mediaplanetiin kirjoittama juttu aiheesta.

Vertaistapahtumat löydät tapahtumakalenteristamme.