keuhkot tulehdus
Julkaistu: 5.11.2021
UutisetKoronaLiikunta

Myös lapset ja nuoret voivat sairastua koronan vakavaan tautimuotoon

Koronavirusinfektion tiedetään olevan vaarallinen etenkin iäkkäille ja sairaalle väestölle, mutta myös lapset ja nuoret huippu-urheilijat voivat sairastua koronan vakavaan tautimuotoon.

Ylen uutisessa 1.11 on haastateltu kolmea nuorta suomalaista huippu-urheilijaa, jotka ovat sairastaneet vakavan pitkäkestoisen koronan. Kaikki urheilijat saivat koronainfektion ennen kuin koronarokotteet olivat saatavilla.

Suomen kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksessa parhaillaan käynnissä olevan tutkimuksen mukaan urheilijat toipuvat koronasta kuitenkin keskimäärin nopeasti.

Lääkärilehdessä 3.11. julkaistun artikkelin mukaan alaikäisten koronapotilaiden sairaalahoitoisuus on epidemian aikana pysynyt tasaisena. Elokuuhun 2021 mennessä Husin sairaaloissa oli hoidettu noin 30 alaikäistä koronan vuoksi. Artikkelin mukaan Suomessa sairaalaan joutuneita alaikäisiä on sen verran vähän, että potilaiden välisiä yhdistäviä tekijöitä ei ole voitu havaita.

Hengitysliitto seuraa koronaan liittyvää uutisointia ja jakaa tietoa koronasta sekä toimintaohjeita koronalta suojautumiseen verkkosivuillaan ja sosiaalisessa mediassa. Tehokkain tapa koronalta suojautumiseen on rokotteen ottaminen. Alle 12-vuotiaille rokotetta ei vielä ainakaan toistaiseksi anneta. Tietoa lasten koronatartunnoista ja koronalta suojautumisesta löydät THL:n verkkosivuilta.