äänestyslaatikko
Julkaistu: 19.4.2021
UutisetHengitysterveysKorona

Oikeusministeriö julkaisi ohjeet turvalliseen äänestämiseen

Kuntavaalien äänestystä järjestetään ulkoilmassa sekä ennakkoäänestyksessä 26.5.–8.6. että vaalipäivänä 13.6. Ennakkoäänestyksessä osassa kuntia mahdollistetaan drive-in-äänestys. Varsinaisena vaalipäivänä äänestys tapahtuu pääosin sisätiloissa.

Oikeusministeriö julkaisi 15.4. verkossa ohjeet turvalliseen äänestämiseen kuntavaaleissa. Ohjeet lähetetään myös kotiin äänioikeusilmoituksen mukana. Ohjeet on valmisteltu yhdessä THL:n kanssa.

Osassa kunnista voi äänestää drive-in-mallin mukaisesti eli autosta tai muusta kulkuvälineestä käsin. Näillä näkymin drive-in-mahdollisuus koskee vain ennakkoäänestystä. Ennakkoon äänestävä voi kuitenkin käydä äänestämässä myös toisen kunnan alueella. Näin drive-in-pisteet palvelevat usean kunnan asukkaita.

Ennakkoäänestysjakso on pidennetty kahteen viikkoon (26.5.–8.6.). Pidentämisellä haetaan sitä, että mahdollisimman moni suomalainen äänestäisi hyvissä ajoin ennakkoon. Näin vältyttäisiin pahimmilta ruuhkilta vaalipäivänä ja viimeisten ennakkoäänestyspäivien iltoina.

Varsinaisena vaalipäivänä lääkärin määräämässä karanteenissa oleville järjestetään äänestys ulkona erityisjärjestelyin. Karanteenissa olevat ja hengitystieoireiset voivat kysyä erikoisjärjestelyistä oman kunnan keskusvaalilautakunnalta.

Vaalipäivänä äänestys toteutetaan pääasiassa sisätiloissa, joissa noudatetaan koronaviruksen vastaisia turvatoimia. Niihin kuuluvat turvavälit, käsien desinfioiminen ja kasvomaskien käyttö. Tarvittaessa äänestyspaikoilla jaetaan myös maskeja äänestäjille.

Hengitysliitto ja SOSTE otti aiemmin kantaa turvallisen äänestämisen ratkaisujen aikaansaamiseksi. Lue Hengitysliiton ja SOSTEn yhteistiedote täällä.

Lue turvallisesta äänestämisestä myös Helsingin Sanomien artikkelista.