Miespotilas lääkärin vastaanotolla.
Julkaistu: 10.12.2021
UutisetHengityssairaudetHengitysterveysVaikuttaminen

Osallistu ja vaikuta: kerro kohtaamisestasi vastaanottokäynnillä terveydenhuollon ammattilaisen kanssa

Hengitysliitto kannustaa kaikkia kiinnostuneita osallistumaan verkossa Itä-Suomen yliopiston ja Tampereen yliopiston koordinoimaan kyselyyn, jossa tutkitaan potilaiden ja terveydenhuollon ammattilaisten välisiä kohtaamisia. Huomion kohteena ovat esimerkiksi päätökset, joita lääkäri ja potilas tekevät yhdessä hoitoa valitessaan.

Osallistumalla voit merkittävästi vaikuttaa potilaan osallisuuden ja hoitoa koskevan päätöksenteon kehittämiseen. Tutkimukseen voi vastata 9.12.2021-16.1.2022. Vastaamiseen kuluu aikaa noin 15 minuuttia. Tutkimuksessa ei kerätä tunnisteellisia henkilötietoja, joiden perusteella vastaajan voisi tunnistaa eikä kerättyjä tietoja yhdistetä muualta kerättäviin tietoihin.

Linkki kyselyyn tässä

Tutkimus on osa (Suomen Akatemisen Strategisen neuvoston rahoittamaa) PROSHADE-hanketta, jossa tutkitaan taloudellisen ja potilaiden tuottaman tiedon käyttöä terveydenhuollon päätöksenteossa. Hankkeessa tutkitaan myös potilaan terveyden lukutaitoa ja jaetun päätöksenteon käytäntöjä potilaan ja terveydenhuollon ammattilaisen välillä. Lisätietoa hankkeesta löydät osoitteesta www.proshade.fi.