Keski-ikäinen nainen istuu olohuoneen sohvalla. Nainen niistää nenäliinaan ja vaikuttaa muutenkin kipeältä. Hän on kietoutunut vilttiin.
Julkaistu: 14.4.2021
UutisetHengityssairaudetHengitysterveys

Pitkittynyt yskä on yllättävän yleinen vaiva

Pitkittynyt yskä voi vaivata vuosia, eikä sille aina löydy syytä. Erityisesti korona-aikana se rajoittaa ihmisten elämää. Yle uutisoi uusista tulossa olevista yskänlääkkeistä, jotka voivat tuoda apua pitkittyneeseen yskään.

Yskä on yleisimpiä lääkärikäyntien syitä. Lääkäriin on syytä mennä siinä vaiheessa, kun yskä on jatkunut kolme viikkoa. Myös pitkittynyt yskä on yleinen vaiva. Yskä määritellään krooniseksi, kun se jatkuu yli kahdeksan viikkoa.

Yleisiä syitä pitkittyneen yskään ovat muun muassa krooninen nuha, astma ja krooninen ruokatorven tulehdus. Myös jotkin lääkkeet ja tupakointi voivat olla yskän taustalla.

Aina syytä yskään ei kuitenkaan löydy. Itä-Suomen yliopiston keuhkosairauksien professorin Heikki Koskelan mukaan noin 20–30 prosentilla potilaista pitkittyneen yskän syy jää epäselväksi. Osa näistä potilaista voi Koskelan mukaan saada merkittävää apua tulossa olevista uusista yskänlääkkeistä. Lue uusista lääkkeistä lisää Ylen uutisesta.

Hengitysliitto järjestää pitkittyneestä yskästä verkkoluennon

Professori Heikki Koskela käsittelee luennossaan kolmea perusmekanismia: yskärefleksin yliherkistymistä, liman kertymistä hengitysteihin ja keuhkoputkien supistelua, sekä näihin johtavia tyypillisiä taustasairauksia. Luento järjestetään 19.5. klo 18. Lisätietoa Pitkittynyt ja toistuva yskä -luennosta saat verkkosivuiltamme.

Lue myös Hengitys-lehdessä 04/2020 julkaistu juttu pitkittyneestä yskästä.