Hengityskoulutus Eeva-Liisan palkitseminen
Julkaistu: 13.12.2022
UutisetHengityssairaudetHengitysterveysVaikuttaminen

Potilas- ja asiakasturvallisuuden ansiomerkki Eeva-Liisa Peltoselle

Kuvassa SPTY:n asiakas- ja potilasjaoksen puheenjohtaja Tarja Pajunen, Hengitysliiton kokemustoimija Eeva-Liisa Peltonen ja Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne.

Suomen Potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys SPTY on myöntänyt Potilas- ja asiakasturvallisuuden ansiomerkin Hengitysliiton kokemustoimija Eeva-Liisa Peltoselle. Ansiomerkki luovutettiin Hengitysliiton terveydenhuollon ammattilaisille 13.12.2022 järjestämässä Hengityskoulutuksessa.

Ansiomerkin perusteluissa Eeva-Liisa Peltosta kuvaillaan asiantuntijaksi ja kehittäjäksi, joka toimii pitkäjänteisesti, sitoutuneesti ja ratkaisukeskeisesti. Hän osaa oman kokemustarinaansa pohjaten nostaa esiin asiakkaan ja potilaan äänen ja tuo toiminnallaan esiin osallisuuden merkitystä niin turvallisen hoidon kuin palvelujen varmistamisessa ja kehittämisessä.

– Eeva-Liisa Peltonen tuo aina rohkeasti ja ratkaisuhakuisesti esiin asiakkaan ja potilaan näkökulman kehittämistyössä, SPTY:n asiakas- ja potilasjaoksen puheenjohtaja Tarja Pajunen kiteyttää.

Ansiomerkki voidaan myöntää henkilölle, joka aktiivisesti mukana varmistamassa ja kehittämässä potilasturvallisuutta. Eeva-Liisassa tämä sitoutuminen näkyy myös kansallisen kehittämisen tasolla, jossa hän on ollut vahvasti mukana myös Sosiaali- ja terveysministeriön asiakas- ja potilasturvallisuutta käsittelevässä strategiatyössä.

– Minulla on ollut alusta lähtien hyvin vahva visio siitä, mihin kaikkeen meitä kokemustoimijoita tarvitaan. Tämä tuntuu niin kunnianosoitukselta itseäni, kuin myös kaikkia muita tätä tärkeää työtä tekeviä kohtaan, Eeva-Liisa Peltonen sanoo hymyillen.

Eeva-Liisa Peltonen on Hengitysliiton kouluttama kokemustoimija ja -kouluttaja sekä simulaationäyttelijä. Vuonna 2022 Peltonen on työskennellyt Hengitysliitossa kokemustoiminnan koordinaattorina Paikka auki -tuen mahdollistamana.

– Eeva-Liisan kanssa on hyvä kehittää kokemustoimintaamme. Olemme todella ylpeitä ja iloisia tästä tunnustuksesta yhdessä hänen kanssaan, järjestöjohtaja Mervi Puolanne kertoo.

Suomen Potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistys SPTY on ollut potilaiden, asiakkaiden, ammattilaisten ja asiantuntijoiden yhteinen foorumi vuodesta 2010.  Yhdistyksen tehtävänä on sosiaali- ja terveydenhuollon potilas- ja asiakasturvallisuuden kehittäminen. Tavoitteena on, että kaikki saavat Suomessa turvallista ja laadukasta hoitoa, hoivaa ja palvelua.